Skip to main content
فهرست مقالات

کیفر فراموشی قرآن

نویسنده:

(8 صفحه - از 72 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : کیفر ،کیفر فراموشی قرآن ،قرآن ،حدیث ،تأویل ،سخن ،امالی ،ابو عبید ،مترجم ،تفسیر ،جذامی ،ابن‌قتیبه ،مصر ،کتاب ابو عبید ،کتاب ،لغوی ،روایت ،شریف مرتضی ،خداوند ،تفاسیر قرآن ،چاپ محمد ابو الفضل ابراهیم ،تحقیق محمد ابو الفضل ابراهیم ،ابو عبید در کتابش ،تأویلات شریف مرتضی ،ابن قتیبه ،سخن مترجم ،امالی چاپ‌های مختلفی در دست ،بن مسلم بن قتیبه ،معنای حدیث ،قرآن و حدیث

خلاصه ماشینی:

"در این‌ سخنرانی‌ها،گاه سخن از جستارهایی دربارهء شاعران و اشعار آنان است که به دنبال آن شرح‌ لغوی دقیقی عرضه می‌شود و گاه مواضعی از قرآن و حدیث که با معنای ظاهری خود در برابر عقاید عدلیه‌3(شیعه و معتزله)می‌ایستد،مورد کندوکاو و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. از همین رو هرگاه شرح‌ تعبیری-که از نقطه نظر عقیدتی دارای احتمالات گوناگون است-از رهگذر علم به معانی تک‌ واژه‌هایی که مشترک لفظی هستند،میسر گردد یا این مقصود از رهگذر تکیه بر مسأله‌ای نحوی‌ که به آن تعبیر مربوط می‌شود به دست آید،او خود را به پایبندی به معنای ظاهری و حقیقی‌ واژگان مجبور نمی‌بیند. بنابراین،چگونه آن را در این کار کیفر دهند!وی سخن خداوند بلندمرتبه را که‌ می‌فرماید: الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس 51 (البقره572/2/)گواه گرفته و گمان برده تأویل آیه این است که ربا را چون بخورند در شکمشان سنگین شود و در اندرون آنان افزون گردد و در نتیجه برخاستن آنان بسان کسانی‌ می‌شود که به افسون شیطان دیوانه شده و به هنگام برخاستن،افتان و خیزانند و تعادل ندارند. تنها هدف پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم که فرموده«چنین کسی بریده‌دست محشور می‌گردد»، این است که خواسته در وصف آن کس مبالغه کند و بگوید:کمال وی از کفش می‌رود و زیور و جمالی را که بر اثر قرآن به دست آورده از دست می‌دهد و چنین کس را به«اجذم»(بریده دست) ماننده ساختن،تشبیهی نیکو و شگفت‌آور است. شبهه‌ای که او را در این تأویل غلط انداخته،این بوده که‌ گمان برده بریده دست محشور شدن از باب کیفر فراموشکار در برابر فراموشی قرآن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.