خلاصه ماشینی:
"حال اگر هر دو به بالاترین عمل خیر یعنی تسبیح و تقدیس و تحمید خداوند با ابزار و وسایلی(چون علم به اسما)آزمایش شوند و هر دو پاسخ دهند،کدام یک باید به عنوان موجودی ممتاز و شایسته معرفی شوند؟فرشته یا انسان؟یعنی با وجود یک بعدی بودن فرشتگان(داشتن عقل)و دو بعدی بودن انسان(داشتن عقل و شهوت)،کدام یک؛علم،قدرت و فضیلت خود را در عمل بهتر به کار انداخته و استعداد بالقوهء خویش را در جهت خلق ارزشها با همهء توان به فعلیت میرساند؟و کدام یک افضلند؟ دو نفر را در نظر بگیرید که هرکدام،فردی خوب و مطلع و دارای تخصص باشند،آنها را در ادارهای استخدام میکنیم و به آنها مسؤلیتی میدهیم:یکی در واحدی که در آن جا افراد مستمندی وجود ندارد،همه چیز سر جای خودش هست،امکانات مالی و پولی فراوانی در اختیار او نیست تا بتواند از آن سوءاستفاده کند،اما کارمند خوبی است.
انسان با علم به اسما با همهء کششها و تمایلات غریزی و وسوسههای شیطانی،میخواهد خوب بماند و سمبل خوبیها و مظهر اسما و صفات الهی و خلیفه و جانشین خدا بشود،در مقابل،فرشتگان-که مجهز به عقلند و هیچ گونه کشش غریزی و وسوسهء شهوانی ندارند-نیز میخواهند سمبل خوبیها باشند!حال کدام یک با فضیلتترند؟ فرشتگان در ارایهء اسما گفتند:ما غیر از آنچه که به ما یاد دادی چیزی نمیدانیم8: لا علم لنا الا ما علمتنا ،در حالی که آدم با همان علمی که همانند فرشتگان دریافت کرده بود چیزهایی را ارایه داد و ارزشها و فضیلتهایی را آفرید که فرشتگان از ارایه آن ناتوان بودند9؛این قدرت ارایهء اسما،به کاربرد عزم و اراده01برمیگردد و نیز به شرایط آزاد و اختیاری که انسان دارد و همواره در طول زندگی بر سر دوراهیها قرار میگیرد و با علم(به اسما)باید حتما یکی را انتخاب کند."