Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ فلسفه حقوق (3)

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : حقوق ،ابیقور ،مکتب ،رواقی ،رم ،یونان ،سیسرون ،مدینه ،مکتب رواقی ،دولت ،سیاسی ،عقاید ،قانون ،مکتب رواقی خوشه‌چین مکتب کلبی ،طبیعت ،عیسویت ،حقوق طبیعی ،عقل ،کلیسا ،پیرو ،بوسیلهء ،فلسفهء یونان و حقوق رم ،انسان ،کلی ،فلسفهء رواقی ،فلسفهء یونان ،مفهوم ،اجتماعی ،حقوق ( ،عیسویت و فلسفهء حقوق

خلاصه ماشینی:

"با این تعریف،بطور کلی،دامنهء حقوق طبیعی را تا عالم حیوانات توسعه میدهد اما،اجمالا،این شخص،جز اینکه بیک اصلی که قبلا وجود داشته اصطلاحی دقیق‌ دهد کار دیگری انجام نداده است و آن اصل عبارتست از اینکه حقوق در خود طبیعت‌ اشیاء وجود دارد یعنی در عللی که،گرچه نزد انسان بیشتر توسعه یافته،بطور تخمه، نزد حیوانات پست‌تر نیز یافت میشود. اینان معتقدند که تنها قبول اینکه حقوق موضوعه مخالف حقوقی طبیعی است کافی‌ برای الغاء آن نبوده بلکه انسان را بتغییر و اصلاح آن،بوسیلهء انصاف،حتی در حین اجرای آن‌ در محاکم،تحریک و تشویق میکند. بطوریکه قبول‌ نظریهء که بموجب آن،ایندو مفهوم،در واقع،حکایت از یک چیز کنند غیرممکن میشود از این جهت است که مثلا،حقوقدانان رم،که در نظر آنان تمام مردم آزاد متولد میشوند، بردگی را مخالف حقوق طبیعی میدانستند. اینان با احترام زیادی که برای صور اجدادی و تاریخی سازمانها قائل بودند، و بدون اینکه هیچوقت پیوستگی آنها را بطور ناگهانی قطع کنند،زندگی واقعی و طبیعت‌ اشیاء را از نظر دور نداشته و فهمیدند چگونه حقوق را موافق با خواستهای جدید و تحت‌ یک اسلوب مرتب به پیش رانند؛و افتخار بزرگ آنان همین است. باید متوجه بود که آباء کنیسه در عین اینکه اصول حقوق طبیعی را از احکام‌ عشره و انجیل استنتاج کردند قسمت مهمی از عقاید حقوقدانان رم را که به پیروی از فلاسفهء یونان و بخصوص رواقیان،معتقد بوجود یک قانون طبیعی بعنوان مفتاح قوانین وضعی‌ شده بودند،قبول کردند. این مفهوم که در نظر مجتهدین مسیحی و بطور کلی نزد دانشمندان قرون وسطی‌ مورد قبول داشت و فلسفهء اسکولاستیک آنرا بسط داد(سیستم سن تماس مثال برجستهء آن است)،بر روی تمدن آینده دارای اثر مسلم بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.