Skip to main content
فهرست مقالات

وقف

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : موقوف ،وقف عقد ،فقها ،ایجاب و قبول ،واقف ،وقف بر اولاد ،علیهم ،تعریف وقف ،اولاد ،شرط صحت ،استفاده از اوقاف ،مذکور ،املاک وقفی ،تحبیس اصل و اطلاق منفعت ،صحت وقف ،اولاد واقف ،باینکه وقف ،تحبیس اصل ،شرط مذکور ،حبس اصل ،اطلاق منفعت ،محصور بودن ،عقیده دارند ،طبقه اول ،شرط بودن ،استفاده نمایند ،علیهم و ،حاصل می‌گردد ،قرار داده ،قرار دهند

خلاصه ماشینی:

"این شرایط و آداب ناشی از عدم اتکال و اعتماد واقفین است و آنها می‌خواهند سرنوشت اولاد خودشانرا تا ابد تعیین نمایند و این یک فکر بسیار نارسا و کوتاهی است‌ و در اوقاف دیگر نیز گرچه واقفین اکثرا حسن نیت و قصد قربت دارند ولی آنها طبق‌ تشخیص خود و بر حسب مقتضیات زمان خودشان مصارفی جهت اوقاف تعیین مینمایند و حال‌ اینکه صرف عواید وقف بمصارف مذکوره تا ابد امکان ندارد زیرا چرخ تمدن مدام و بدون‌ توقف بجلو میرود و در اثر حرکت چرخ مذکور احتیاجات و نیازمندیهای بشر تغییر پیدا می‌کند و چیزهائی که در گذشته از اهم ضروریات زندگی بشری بشمار بوده فعلا بهیچوجه‌ مورد احتیاج نمی‌باشد. از این روی میگوئیم توجه دقیق بمفهوم وقف و همچنین تعریفی که فقها از آن‌ نموده و ماده 55 قانون مدنی ایران نیز ترجمه فارسی تعریف نامبرده را نقل کرده است‌ در کمال صراحت و وضوح معلوم میدارد که وقف ایقاع است و در ایقاعات هم نه تنها قبول شرط نیست بلکه قبول آنها معنی ندارد و بمحض انشا از طرف شخص صالح واقع میگردد و لیکن کسانیکه بر خلاف این نظریه وقف را عقد میدانند دیگر حق ندارند در شرط بودن قبول در صحت آن تردید نمایند زیرا بطوریکه بیان داشتیم عقد بمعنی اتصال دادن‌ تعهد و قصد و رضای دو طرف بیکدیگر است بنابراین ماهیت و حقیقت آن عبارت خواهد بود از ایجاب و قبول و با فقد هر یک ماهیت عقد منتفی خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.