Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ فلسفه حقوق (7)

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : حقوق، اخلاق، لاک، هابز، دولت، سیاسی، اجتماعی، عقیده، پوفندرف، تاریخی، نظریه، پوفندرف بتفصیل نظریه حالت طبیعی، تمازیوس، انسان، حقوق طبیعی، لایب‌نیتس، سیستم، قدرت، کتاب، تکالیف، حالت طبیعی، اصل، بوسیلهء، تاریخ فلسفه حقوق، بوسیلهء اخلاق و اعمال خارجی، مکتب، حقوق (، حقوق طبیعی و حقوق بین‌الملل، دفاع، مکتب حقوق طبیعی

خلاصه ماشینی: "کتب فوق الذکر در اساس آنچه قبل از وی گفته شده تغییر نداده بلکه معجونی‌ است از نظریات گروسیوس و هابز ابان خلاصه:انسان بموجب غریزهء اجتماعی خود میل بتجمع دارد(شباهت با گروسیوس)ولی چنین بنظر میرسد که از غریزه از سود و نفع سرچشمه میگیرد(شباهت با هابز). نویسندهء اخیر،در کتاب پاتریارشا،از این نظریه دفاع کرده بود که قدرت‌ سیاسی از آدم سرچشمه میگیرد باین معنی که منشاء آن از تکالیف پدری بوده و بارث‌ بسلاطین انتقال یافته است. جان لاک(1704-1632)،نویسندهء مهم دیگری است که کلید نظریه‌ حالت طبیعی و قرارداد اجتماعی را بسوی یک جهت عقلی سوق داده بخوبی دموکراسی‌ و آزاد منشی را،که مخالف سیستم قدرت مطلقه هابز است،مجسم میکند. اما کسی که باین‌ ترتیب،قدرت عمومی را در دست میگیرد نمیتواند آنرا بمیل خویش مورد استفاده قرار دهد چه این قدرت بمنظور حمایت افراد باو سپرده شده است. هدف تمازیوس بخصوص سیاسی بوده است:وی در نظر داشته حدود قدرت‌ دولت را تعیین کرده و آزادی عقیده را،که خودسرانه بوسیلهء اجبار حقوقی محدود شده‌ بود،دوباره بدست آورد. و برعکس حقوق ابتدا جهة خارجی‌ اعمال را در نظر دارد ولی بعدا متوجه قصد یعنی مرحلهء روحی یا درونی شده که آن‌ نیز در مباحث حقوقی دارای اهمیت زیادی است. اصل قابلیت اجبار حقوق اصلی محکم و پابرجاست ولی میتوان‌ از طریقی دیگر بآن رسید یعنی باین وسیله که اصل متقابل بودن را،که در حقوق اصلی‌ اساسی است،مبنای عمل قرارداد(برای این موضوع بقسمت سیستماتیک کتاب مراجعه شود)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.