Skip to main content
فهرست مقالات

چرا «موزون» نه «مکیل»؟

نویسنده:

(4 صفحه - از 101 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : ابو مسلم محمد بن بحر، موزون، مکیل، محمد بن بحر اصفهانی، تفسیر، اصفهانی، وزن، قرآن، ابو مسلم اصفهانی تفسیری، ابو مسلم، گزارش ابو مسلم اصفهانی، تفسیری محمد بن بحر، سخن، شاعر، بن بحر اصفهانی دربارهء گفتار، بحر اصفهانی دربارهء گفتار خداوند، شریف مرتضی، معنی، خداوند، پیمودن، دانشمندان، وزن معنی پیمودن، سخن گفتن، سنجیدن، مقصود، خورشیدی، سخن ابو مسلم، ابو مسلم گزارش، الطبعة، افزون

خلاصه ماشینی: "064 ق-7601 م)در عین حال که روش تفسیری محمد بن‌ بحر را پسندیده و آن را«زیبا»و«معتدل»توصیف کرده و کتابش را«شایسته‌ترین اثری که در این عرصه به تصنیف درآمده»برشمرده است،به خاطر آوردن بسیاری از سخنان که در تفسیر بدانها نیازی نیست بر او خرده می‌گیرد. به موجب این گزارش ابو مسلم اصفهانی دربارهء تعبیر«موزون»در آیهء نوزدهم‌ سورهء حجر پرسشی را طرح می‌کند و خود بدان پاسخ می‌گوید. نگارنده در این مقال آن پرسش و پاسخ و بیانات‌ شریف مرتضی‌5را به فارسی گزارشی کرده،به خوانندگان گرامی پیشکش می‌کند: شریف مرتضی-که خداوند از او خشنود باد-گوید: ابو مسلم محمد بن بحر اصفهانی دربارهء گفتار خداوند بلندمرتبه و الأرض مددناها و القینا فیها رواسی و أنبتنا فیها من کل شی‌ء موزون 6می‌گوید:خداوند به دو دلیل«موزون» (وزن شده،سنجیده)را برای ذکر برگزیده؛نه«مکیل»(پیمانه شده،پیموده)را: یکی اینکه هدف پیمودن‌7هم در نهایت همان سنجیدن است. 8مفسران نیز ذکر موازین را در قرآن-بنابر یکی از دو تأویل-به همین معنی تفسیر کرده و گفته‌اند:آن عبارت از تعدیل و سنجیدن میان ثواب و عقاب است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.