خلاصه ماشینی:
"[گاری گردی] سید امیر سقراطی ایدههای پیش پا افتاده در نقاشیهای رئالیستی-اولین نمایشگاه انفرادی مرتضی طالبی با عنوان"شروع یک پایان"در گالری آن،شروع ناامیدکنندهای برای این نقاش جوان است؛نقاشیهایش را گرکدنها و خوکها تشکیل میدهند و انسان حضوری ندارد و اگر در یک تابلو،انسان میکشد،حضور او و نوع کشیدنش آن قدر فانتزی است که به چشم نمیآید.
نبود انسان و تأکید بر حیوان میتواند معنا و مفهوم ویژهای را موجب شود که از حدود نمادپردازی و خوانش اساطیری فراتر رود و نقبی به ساختار انسانی و اجتماعی اکنون باشد؛اما در نقاشیهای این هنرمند جوان چه شکلی از رفتار امروز جامعهء ایرانی و یا شهروند جهان وطن به تماشا گذاشته شده که بتوان به آن تمسک جست؟خوکهایی که در جامههای قاجاری میرقصند و یا کرگردنی که در کهکشان چون ستارهای میدرخشد و یا گرگدنهایی که در آسمان معلق ماندهاند،چه معنایی را به مخاطب انتقال میدهند؟تابلوی نهلتهای عشق،که در آن تعدادی خوک به حالت قرینه از وضعیت ایستاده خارج و روی چهار پا میایستند،واجد کدام اهمیت فکری و یا منطق نمادشناسی است که بتوان به یاری آن توجیهی برای معنایابی اثر و یا خوانش آن دست و پا کرد؟نقاش مدام از فضای کمیک به فضای خیالی و شکل تاریخی جامعهء ایرانی در نوسان و سیلان است.
ایدهء نخنمای قاجاری کدام سلامت نگاه و صلابت ایدهپردازی را به تماشا میگذارد که بتوان آن را به فضای زیست اکنون تعمیم داد؟به همهء این موارد باید پردازش تکنیکی متفاوت را در تابلوها اضافه کرد که هم یک دست بودن آثار نمایشگاه را زیر سؤال میبرد و هم اهمیتی در انتقال معنا و مفهوم اثر ندارد."