Skip to main content
فهرست مقالات

انگیزه های استفاده از ویدئو در میان جوانان تهرانی

نویسنده: ؛

بهار 1382 - شماره 5 (28 صفحه - از 81 تا 108)

کلیدواژه ها : ویدئو ،نظریه استفاده و خشنودی رسانه‌ای ،جوانان تهرانی ،تحلیل عاملی ،ویدئوکلوپ‌های غیرمجاز

کلید واژه های ماشینی : ویدئو ،انگیزه‌های استفاده از ویدئو ،استفاده از ویدئو ،جوان ایرانی با ویدئو ،دلایل استفاده از ویدئو ،جوانان ایرانی ،سبک زندگی ،استفاده و خشنودی ،انگیزه‌های استفاده ،استفاده و خشنودی رسانه‌ای ،مخاطبان جوان ایرانی ،استفاده و خشنودی‌های رسانه‌ای ،خشنودی‌های رسانه‌ای ،برنامه‌های تلویزیون ،خشنودی رسانه‌ای ،تماشای برنامه‌های ویدئویی ،رسانه‌ای ،تماشای ویدئو ،خشنودی‌های ،مخاطبان جوان ،مصرف ویدئو ،مطالعات استفاده و خشنودی‌های ،ویدئویی ،انگیزه‌های مصرف ویدئو ،تماشای تلویزیون ،خشنودی‌های رسانه‌ای وجود ،ویدئو در ایران دلایل ،خشنودی ویدئویی ،هدایت سبک زندگی ،برنامه‌های ویدئویی

مقاله حاضر به این پرسش پاسخ می‌دهد که مخاطبان جوان ایرانی با ویدئو چه می‌کنند و به‌عبارتی دیگر چه دلایل یا انگیزه‌هایی آنان را به استفاده از ویدئو متمایل می‌سازد. برای پاسخگویی به این پرسش از رویکرد نظری «استفاده و خشنودی رسانه‌ای» استفاده شد. برای ساخت مقیاس اندازه‌گیری دلایل استفاده از ویدئو ابتدا از 100 دانش‌آموز دبیرستانی در چهار مدرسه در تهران خواسته شد دلایل خود را برای استفاده از ویدئو به‌صورت یک گزارش کوتاه مکتوب بیان کنند. تحلیل محتوای این گزارش‌ها منجر به شناسایی 44 نوع انگیزه شد. این انگیزه‌ها در قالب یک پرسشنامه مقدماتی به 100 دانش‌آموز دیگر داده و از آنها خواسته شد تا بگویند هر یک از دلایل مطرح شده درباره تماشای ویدئو تا چه حد در آنها نیز صادق است. پس از اجرای آزمایشی پرسشنامه، 38 نوع انگیزه برای اجرای نهایی پرسشنامه بر روی نمونه اصلی تحقیق (450 نفر) در نظر گرفته شد. این 450 نفر از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌بندی شده دو مرحله‌ای انتخاب شدند. اعمال تحلیل عاملی با چرخش عاملی واریماکس منجر به شناسایی 8 عامل یا فاکتور شد. این فاکتورها براساس نامگذاری محقق عبارتند از: استفاده از ویدئو برای کسب اطلاعات و یادگیری، هدایت سبک زندگی جهان‌وطنانه، جبران نارضایتی از تلویزیون ملی، مقایسه فرهنگی در ابعاد زمان و مکان، منزلت‌طلبی در میان دوستان؛ موءانست و همدمی؛ کسب اطلاعات و سرگرمی جنسی، ارضای حس کنجکاوی. ماتریس همبستگی فاکتورهای به‌دست آمده نشان داد که انگیزه‌های استفاده از ویدئو به‌طور معناداری با یکدیگر مرتبط هستند. معنای این یافته پژوهشی آن است که برخلاف تبیین‌های یک بعدی از محبوبیت ویدئو در ایران دلایل خود جوانان برای استفاده از ویدئو متعدد و متنوع است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.