Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر رضایتمندی جهانگردان خارجی از ایران

نویسنده: ؛

بهار 1382 - شماره 5 (28 صفحه - از 141 تا 168)

کلیدواژه ها : جامعه‌شناختی ،توریست ،رضایتمندی توریستی ،جزیره کیش ،جهانگردان خارجی

کلید واژه های ماشینی : توریست ،جهانگردان ،توریستی ،رضایت‌مندی توریستی ،رضایت‌مندی توریستی رابطه وجود ،رضایت‌مندی توریستی رابطه ،جزیره کیش ،صنعت توریسم ،عوامل موءثر بر رضایت‌مندی ،صنعت جهانگردی ،جهانگردان خارجی جزیره کیش ،رضایت‌مندی جهانگردان ،متغیر وابسته ،کیش ،جهانگردان خارجی ،جامعه میزبان ،کشور میزبان ،مذهب و رضایت‌مندی توریستی ،سنجش رضایت‌مندی توریستی ،ایران و رضایت‌مندی توریستی ،توسعه جهانگردی ،واریانس متغیر وابسته ،فعالیت توریستی ،جاذبه‌های توریستی ،کیش و رضایت‌مندی توریستی ،سفر به ایران ،متغیرهای خارج از معادله ،جهانگردان خارجی در جزیره ،جهانگردان در سفر ،متغیرهای جذابیت

هدف از مطالعه حاضر، بررسی جامعه‌شناختی عوامل موءثر بر رضایتمندی توریستی است. این تحقیق به‌شیوه پیمایشی انجام شده و داده‌ها به وسیله پرسشنامه (به زبان انگلیسی) از یک نمونه 250 نفری از جهانگردان خارجی جزیره کیش جمع‌آوری شده است. در این تحقیق، از نظریات سلسله مراتب نیازهای مزلو، تئوری مبادله هومنز و تئوری وسیله و هدف مرتن برای تبیین رضایتمندی توریستی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بین عوامل جمعیتی، اقتصادی، آگاهیهای توریست، تجربیات توریست، تبلیغات، موقعیت سیاسی ایران جاذبه‌های توریستی، ملیت، مذهب و رضایتمندی توریستی رابطه‌های مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل چند متغیره نشان می‌دهد که متغیرهای جذابیت بازار، حقوق توریستی، جذابیت تاریخی، و سن متغیرهایی هستند که دارای بیشترین تأثیرات بوده و در متن رضایتمندی توریستی وارد معادله رگرسیون شده‌اند و توانسته‌اند بیش از نیمی از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. با توجه به اینکه بیش از نیمی از واریانس متغیر وابسته (رضایتمندی توریستی) به‌وسیله مدل تحقیق تبیین شده است، به نظر می‌رسد مدل نظری تحقیق که برگرفته از نظریات مزلو، هومنز و مرتن است، برای سنجش رضایتمندی توریستی مدل مناسب و کارایی بوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.