چکیده:
در این پژوهش، رابطه بین آموزش متناسب شاغلان بخش کشاورزی و فرآیند عمقیشدن
کشت در ایران، بر مبنای تئوری بازراپ ـ مک نیکل بررسی و تحلیل شده است.
بر مبنای این تئوری، فرآیند پنج مرحلهای عمقی شدن کشت که هم با افزایش نیروی کار و
هم عمقی شدن و تخصصی شدن کار بر روی زمینهای زراعی همبسته است، تحت تاثیر
موءلفههای تکنیکی ـ محیطی، آموزشی و نهادی، انسانی و جمعیتی قرار دارد.
نتایج حاصل از پژوهش نمایانگر آن است که:
ـ فرآیند عمقی شدن کشت در ایران در واحدهای بهرهبرداری خانوادگی سریعتر و
گستردهتر از واحدهای بهرهبرداری بزرگ مقیاس است.
ـ عملکرد در هکتار گندم، برنج و حبوبات در واحدهای بهرهبرداری خانوادگی بیشتر از
واحدهای بهرهبرداری بزرگ مقیاس است.
ـ نسبت زمینهای آیش به زیر کشت که متناسب با عمقیتر شدن کشت کاهش مییابد در
واحدهای بهرهبرداری خانوادگی کمتر از واحدهای بهرهبرداری بزرگ مقیاس است.
ـ تأثیر آموزش متناسب شاغلان بر عمقی شدن کشت (نمونه بررسیشده کشت برنج) در
سطح 999/0 معنادار است.
خلاصه ماشینی:
"سوم) آموزش متناسب کشاورزان و دیگر شاغلان بخش کشاورزی الف) اتخاذ رویههای آموزش متناسب شاغلان بخش کشاورزی: همانگونه که بیان شد، لازمه برگزاری اینگونه آموزشها، تجزیه و تحلیل شغل و استفاده از رویههای آموزش متناسب با شغل نظیر آموزش پودمانی است؛ ب) شناسایی نیازهای آموزشی شاغلان فعالیتهای کشاورزی بهخصوص زیربخش زراعت و باغبانی، زیر بخش دام و طیور، زیر بخش شیلات و آبزیان، زیر بخش منابع طبیعی، زیر بخش صنایع روستایی و کشاورزی، از طریق بررسی میدانی و مصاحبه حضوری با شاغلان، کارشناسان و متخصصان؛ ج) شناسایی پراکنش شاغلان بخش کشاورزی در سطح کشور؛ د) پهنهبندی کشور براساس فراوانی و تمرکز فعالیتهای کشاورزی؛8 ه) سطحبندی شاغلان براساس نیازهای آموزشی و تعیین تعداد فراگیران؛ و) طراحی دورههای آموزشی برمبنای نتایج حاصل از آنالیزهای شغلی، سطحبندی شاغلان و پهنهبندی کشور؛ ز) تهیه و تدوین منابع آموزشی مناسب؛ ح) برنامهریزی برای ارتقای امکانات آموزشی (اعم از نیروی انسانی، منابع مالی و امکانات فیزیکی)؛ ط) استفاده از روشهای نوین آموزشی بهویژه روشهای آموزش تصویری و مزرعهای؛ ی) گسترش امکانات آموزشی بهویژه مراکز آموزش کشاورزی، حداقل تا سطح دهستانهای کشور؛ ک) واگذاری قسمتهای اجرایی برنامههای آموزشی به بخشهای غیر دولتی: زیرا در شرایط کنونی مراکز آموزش کشاورزان (اعم از مراکز آموزشی جهاد سازندگی و کشاورزی سابق) حداکثر امکان آموزش یک هفتهای صد هزار نفر (ششصد هزار نفر در روز) را دارند."