Skip to main content
فهرست مقالات

نقش خانواده در تکوین شخصیت اجتماعی دانش آموزان (بررسی موردی موضوع در میان دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی

نویسنده:

(42 صفحه - از 151 تا 192)

کلیدواژه ها : شخصیت ابتدایی یا ضعیف ،شخصیت سازشکار یا سنتی ،شخصیت پیشرفته

کلید واژه های ماشینی : شخصیت ،خانواده ،اجتماعی ،دانش‌آموزان ،شخصیت اجتماعی دانش‌آموزان ،شخصیت اجتماعی ،شخصیت اجتماعی پیشرفته دانش‌آموزان ،شخصیت اجتماعی پیشرفته ،تکوین شخصیت اجتماعی دانش‌آموزان ،کودکان ،تکوین شخصیت اجتماعی ،تربیت ،انسان ،مادر ،جامعه ،شخصیت اجتماعی فرزندان رابطه ،شخصیت اجتماعی فرزندان ،اقتصادی ،تکوین شخصیت اجتماعی پیشرفته ،مطالعه ،نظام شخصیت ،متغیر ،نظام ،شغل ،فرد ،نقش خانواده در تکوین شخصیت ،متغیر میزان تحصیلات مادران دانش‌آموزان ،شخصیت اجتماعی فرزندان پیشرفته‌تر ،تحقیق ،رابطه

در این مقاله پس از طرح اهمیت و ضرورت مطالعه نقش خانواده در تکوین شخصیت اجتماعی پیشرفته دانش‌آموزان در میان نمونه‌ای در حدود 265 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر کلاس پنجم مدارس ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 6 تهران، مشغول به تحصیل در سال 79ـ1378 ه . ش، با یک رویکرد توسعه‌ای، مروری اجمالی بر کارهای تجربی انجام‌شده صورت گرفته است. سپس با استفاده از دیدگاه پارسونز و برخی دیگر از صاحب‌نظران، چهارچوب نظری راهنمای تحقیق تدوین و ارائه گردیده است. با استفاده از جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از طریق پرسشنامه، فرضیه‌های مشتق از چهارچوب نظری آزمون شده است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل داده‌ها، می‌توان گفت اکثریت فرضیه‌های تحقیق تأیید شده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"موجود انسانی هنگام تولد به‌منزله نظام ارگانیک چیزی جز ماشین نیاز به ظرفیت بالقوه نیست که طی فرایند جامعه‌پذیری، فرد در راستای علایق افضل خود در برخورد با نظامهای اثباتی، اجتماعی و فرهنگی آنها را درونی می‌کند و به‌تدریج تمایلات (نیازهای هنجاری‌شده) گوناگون و در عین حال مرتبط به هم را کسب می‌کند و از این طریق حایز شخصیت می‌شود (چلبی. سطح تحصیل از آنجا که مطالعه در زمینه نقش خانواده در تکوین شخصیت پیشرفته اجتماعی در میان دانش‌آموزان کلاس پنجم ابتدایی در منطقه 6 آموزش و پرورش تهران صورت گرفته است، لذا می‌توان گفت سطح تحلیل منطقه بوده است. جدول 7: رابطه دو متغیر خواندن کتاب قصه در منزل توسط والدین برای فرزندان و نوع شخصیت اجتماعی فرزندان نوع شخصیت اجتماعی/خواندن کتاب قصه درمنزل توسط والدینبرای فرزندان ابتدایی متوسطه پیشرفته مجموعه 2× 24/22 فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد بلی 1 4/0 18 8/6 181 3/68 200 5/75 000/0 = P خیر 4 5/1 17 4/6 44 6/16 65 5/24 جمع 5 9/1 35 2/13 225 9/84 265 100 بررسی رابطه وجود تقسیم کار در امور خانوادگی و نوع شخصیت اجتماعی دانش‌آموزان در نمونه مطالعه شده: با نگاهی به ارقام موجود در جدول 8، می‌توان گفت در گروه دانش‌آموزان دارای شخصیت اجتماعی ابتدایی 5/1% یا 4 خانواده درباره امور خانوادگی دارای تقسیم کار هستند و 4/0% یا یک خانواده نیز فاقد تقسیم کار در امور خانوادگی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.