Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل عملکرد مطبوعات در هشتمین دوره ریاست جمهوری با مدل پرو پاگاندا

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1382 - شماره 8 (20 صفحه - از 29 تا 48)

کلیدواژه ها : پروپاگاندا ،فیلترهای خبری ،رسانه‌ها ،مطبوعات و اقتصاد سیاسی

کلید واژه های ماشینی : پروپاگاندا ،مدل پروپاگاندا ،چامسکی ،چامسکی با تأکید ،هرمان و چامسکی ،پروپاگاندای چامسکی و هرمان ،روزنامه‌های منتقد دولت ،وسایل ارتباط‌جمعی ،منتقد ،شرکتهای تجاری ،مورد انتخابات ایران ،اخبار رسانه‌ها ،چامسکی و هرمان ،منابع خبری ،فیلترهای خبری ،درصد جهت‌گیری ،ایران به کار ،تأکید ،رسانه‌های ایران ،مدل تبلیغ ،قدرتمند ،اقتصادی ایران ،پوشش خبری ،فیلترهای پنج‌گانه ،روزنامه‌های گروه ،ضدیت با ایدئولوژی ،روزنامه‌های طرفدار دولت ،روزنامه‌های ایران ،بازار هدایت‌شده خبری ،شرایط سیاسی ـ اقتصادی

در این مقاله، مدل پروپاگاندا(3) از هرمان(4) و چامسکی(5) معرفی و در مورد انتخابات ایران به کار گرفته شده است. حکومتهای غربی مدعی دموکراتیک بودن فضای سیاسی ـ اجتماعی رسانه‌ها و انتشار اخبار عینی بدون فیلتر در مطبوعات هستند، اما هرمان و چامسکی با تأکید بر نقش بازیگران سیاسی ـ اقتصادی مهم و قدرتمند در شکل‌دهی اخبار و ایجاد بازار هدایت‌شده خبری و دوپهلو بودن عملکرد رسانه‌ها در مقابل قربانیان بی‌ارزش(6) و باارزش(7)، پنج فیلتر کنترل‌کننده اخبار رسانه‌ها را معرفی کرده‌اند. در اینجا با توصیف وضعیت رسانه‌های ایران و با تکیه بر پژوهش موجود تحلیل محتوایی روزنامه‌ها، به تبیین و انطباق با مدل پروپاگاندا پرداخته شده است. نتیجه‌گیری مقاله، این است که براساس شرایط سیاسی ـ اقتصادی ایران، تعمیم مطلق این مدل نادرست است، ولی می‌توان آن را به‌طور نسبی و به‌صورت تعدیل‌شده در موقعیت ایران به کار گرفت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.