Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ مصرفی: هواهای نفسانی جوانان و زنان در جامعه مصرفی

نویسنده:

(26 صفحه - از 55 تا 80)

کلیدواژه ها : فرهنگ مصرفی ،جامعه مصرفی ،محله‌های خرید ،خرید کردن مدرن و سبک زندگی

کلید واژه های ماشینی : مصرفی ،زنان ،جوانان ،فرهنگ مصرفی ،جامعه مصرفی ،هواهای نفسانی جوانان و زنان ،مد ،مصرف‌کننده ،هواهای نفسانی زنان و جوانان ،فرهنگ مصرفی زنان و جوانان ،هواهای نفسانی ،مصرف‌کنندگان موءثر جامعه مصرفی ،محله‌های ،نمایش ،هواهای نفسانی محور حوزه‌های خرید ،فضاهای ،اجتماعی ،اقتصادی ،فروشگاههای بزرگ ،جامعه مصرفی بخش مهمی ،زنان و جوانان ،زنان در جامعه مصرفی ،معنا ،مدرن ،پیامدهای ،رشد ،فروشنده ،بازار ،شهری ،پیامدهای جامعه مصرفی

هدف این مقاله، بررسی نظری هواهای نفسانی زنان و جوانان در «جامعه مصرفی» است. جامعه مصرفی بخش مهمی از فرهنگ مصرفی زنان و جوانان را شکل می‌دهد. آنها به‌منزله مصرف‌کنندگان موءثر جامعه مصرفی، معنای کالاها را مشخص و برخی روندهای مصرفی را تعیین می‌کنند. این مقاله، نخست با بررسی ویژگیها و پیامدهای جامعه مصرفی، نقش و جایگاه زنان و جوانان را توصیف و تحلیل می‌کند. جوانان با مصرف، مقوله‌های جدیدی را وارد جامعه مصرفی می‌کنند؛ فهم و قضاوت زیباشناختی خاص خود را به جامعه مصرفی تحمیل می‌کنند؛ با ترکیب مقوله‌ها و عناصر مصرفی از جمله خرید کردن، لباس پوشیدن و مد مفاهیم جدیدی خلق می‌کنند و با مصرف خود، موقعیت اجتماعی و شخصی و سبک زندگی خود را رقم می‌زنند؛ ضمن آنکه به این جامعه عشق می‌ورزند و در فضاهای خرید، لذت‌جویانه مصرف و گردش می‌کنند. در فرهنگ مصرفی، هواهای نفسانی محور حوزه‌های خرید هستند و زنان، بیشتر این فضاهای رو به گسترش را اشغال کرده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"به عبارت دیگر، زنان و جوانان با مصرف خود به دموکراتیزه کردن حوزه‌های خرید کمک می‌کنند، ضمن اینکه این مصرف‌کننده نیست که به دنبال تولیدکننده و اسیر دام فریبهای اوست، بلکه برعکس، این تولیدکننده است که باید با در نظر گرفتن حق انتخاب مصرف‌کننده در ساخت، توزیع و فروش کالاها، در جهت مصرف‌کننده باشد. البته زنان نیز به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی جامعه مصرفی از راه معناهایی که به کالاها و نحوه مصرف آن می‌بخشند، نظرهای خود را ابراز می‌کنند، اما این ابراز نظر مانند جوانان فعالانه نیست و آن‌طور که میلر در تحقیق میدانی خود انجام داده، مهر تأییدی است بر تعمیم نتایج دیگر تحقیقات در حوزه خرید و مصرف زنان، به‌ویژه زنان خانه‌دار. زنان و سرآغاز جامعه مصرفی: دو تجربه تاریخی اگرچه مصرف در تمام زمانها و فرهنگهای انسانی اتفاق افتاده و به‌منزله یکی از ویژگیهای جوامع انسانی مطرح بوده است، اما تنها در قرن اخیر است که مصرف در مقیاس واقعا توده‌ای،______________________________ 1ـ نقل به معنا: برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به: گیدنز، 1370. نگاه کنید به: - Ali Saeidi (1998), Retionalization of shopping: Development of department stores in Iran, Unpublished paper and Ashraf, "Bazaar-Mosque Alliance: The Social Basis of Revolts and Revolution", Politics, Culture, and Society, Vol. 1, No. 4, p. نتیجه‌گیری پیامد فعالیت مصرفی، تعامل افراد یا تعامل افراد و کالاها و اشیا یا تعامل افراد با نظام اشیا در «جامعه مصرفی» چیست؟ پیامد هواهای نفسانی زنان و جوانان که میادین و محله‌ها و امکان خرید را عرصه گردشگریهای خود کرده‌اند و به خرید عشق می‌ورزند و پیوندهای عاطفی با فضاهای جدید برقرار می‌کنند، چیست؟ یکی از مهم‌ترین پیامدهای این جامعه، دموکراتیزه کردن ابعاد مختلف زندگی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.