Skip to main content
فهرست مقالات

گردشگری: شرکت های فراملیتی و هویت فرهنگی

نویسنده:

(18 صفحه - از 221 تا 238)

کلید واژه های ماشینی : گردشگری، شرکت‌های فراملیتی، کشورهای در حال توسعه، توسعه، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری بین‌المللی، کشورهای درحال‌توسعه، ملی

مقاله حاضر برگرفته از ترجمه کتابی با همین عنوان است. مقاله با توجه به اهمیت گردشگری و نقش آن در اقتصاد، سهم هر یک از کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته را در این زمینه مشخص نموده و نقش شرکت‌های فراملیتی را در این حوزه به‌اجمال بررسی کرده و نشان داده است که چگونه این شرکت‌ها با در دست داشتن امکانات و لوازم پیشرفته بر این حوزه تسلط یافته‌اند. همچنین به بررسی پی‌آمدهای فرهنگی ـ اجتماعی گردشگری در همه کشورها (به‌طور عام) و در کشورهای درحال‌توسعه (به‌طور خاص) پرداخته است. بخش پایانی این مقاله به ارائه رهنمودهایی به کشورهای درحال‌توسعه در زمینه دست‌یابی به مزیت‌ها و منافع فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی گردشگری و محدودکردن زیان‌های ناشی از آن و نیز بهره‌برداری بهینه از این منبع ارزآور اختصاص یافته است.

خلاصه ماشینی:

"شرکت‌های فراملیتی حمل‌ونقل هوایی حمل‌ونقل هوایی یکی از فعالیت‌های عمده در قلمرو گردشگری بین‌المللی است، به‌ویژه برای کشورهای در حال توسعه که 70 تا 90 درصد گردشگران از راه هوا به این کشورها مسافرت می‌کنند. کشورهای در حال توسعه در رویارویی با این اقدامات جدید باید بیش از هرزمان دیگری تلاش کنند تا: الف ـ از متحمل‌شدن صدمات سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی، هتلداری و حمل‌ونقل هوایی به دور باشند، ب ـ انتقال «فنون» استراتژیک (نظام‌های مدیریتی و شبکه‌های بازاریابی) را بی‌خطر سازند و به تدابیری جهت کسب فنون متناسب گردشگری بیندیشند که برحسب سرمایه‌گذاری و واردات کم‌خرج‌تر و مطابق منابع کشور باشد و میراث ملی را حفظ کند. از نظر آنان، اگر این کشورها به دنبال افزایش منافع و کاهش زیان‌های اقتصادی هستند، قبل از هرچیز باید در برنامه‌ریزی‌های جامع ملی با توجه به موارد زیر، برنامه‌ای برای گردشگران تهیه کنند: ـ گزینش گردشگری طبق ویژگی‌های خاص کشور، افزایش مصرف منابع و کاهش خطر رقابت بین‌المللی (اصالت بخشیدن به محصولات، تنوع ایجاد کردن در منابع گردشگری، به حداقل رساندن ویژگی فصلی بودن گردشگری و ... )، ـ حفظ سرمایه‌های بومی و محدود کردن هزینه‌های زیربنایی، ـ استفاده از نیروی انسانی بومی، توسعه شرکت‌های ملی و ایجاد تسهیلات آموزشی، ـ تعیین حدود فعالیت‌های گردشگری، برای دست‌یابی به مزیت‌های فرهنگی و اجتماعی و محدود ساختن زیان‌های وارده، مقامات کشورهای در حال توسعه باید: ـ تا حد امکان زمینه‌ساز مشارکت افراد بومی باشند، ـ از توزیع ناصحیح دست‌آوردهای گردشگری پرهیز کنند، ـ مالکیت دولتی منابع گردشگری را حفظ و اداره این منابع را به همت ملت تضمین کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.