خلاصه ماشینی:
"7 تمام دایرهء وجود-بملکها و ملکوتها و قضها و قضیضها-حیات شعوری ادراکی حیوانی بل انسانی دارند و حامد و مسبح حق تعالی از روی استشعار و ادراکاند و در فطرت تمام موجودات-خصوصا نوع انسانی-خضوع در پیشگاه مقدس کامل و جمیل علی الاطلاق ثبت و ناصیهء آنها در آستانهء قدسش بر خاک است،چنانچه در قرآن شریف فرماید: «و ان من شیء الا یسبح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم» و دیگر آیات شریفه و اخبار معصومین که مشحون از این لطیفهء الهیه است،موید برهان حکمی متین است،پس چون سالک الی الله به قدم استدلال برهانی یا ذوق ایمانی یا مشاهدهء عرفانی این حقیقت را دریافت،در هر مقامی که هست دریابد که جمیع ذرات وجود و سکنهء غیب و شهود، عابد معبود علی الاطلاق و پدیدآرندهء خود را طلبکاراند؛پس،با صیغهء جمع اظهار کند که جمیع موجودات در همهء حرکات و سکنات خود عبادت ذات مقدس حق تعالی کنند و از او استعانت جویند.
31 فضایل حلم به حسب عقل،معلوم و ثابت است و آثار شریفه مترتبه بر آن بر کسی که صاحب عقل سلیم است پوشیده نیست و کفایت کند در فضل آن،آنکه خدای تعالی در قرآن شریف خود را،به حلم معرفی فرموده،در سوره بنی اسراییل آیه 44 فرماید: «انه کان حلیما غفورا» و در سوره احزاب آیه 15 فرماید« و کان الله علیما حلیما »و این دلیل بر آن است که حلم از اوصاف کمالیهای است که از کمالات مطلقه است و موجود بما انه موجود،به آن متصف شود زیرا که در فلسفه مقرر است که اوصاف حق آن است که از کمالات مطلقه باشد و از صفات موجود بما انه موجود باشد و در اتصاف وجود به آن، تخصص استعداد ریاضی و طبیعی در کار نباشد و تمام اوصاف کمالیه از جنود رحمان است زیرا که جنود حق و رحمان ظل اوست و ظل شیء مباینت جزئی با او ندارد و تباین وصفی که تفاوت به کمال و نقص است،دارد که در قرآن شریف از این معنی دقیق عرفانی و حقیقت ثابت برهانی،به آیه و نشانه تعبیر شده است."