خلاصه ماشینی:
"1. هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون (توبه،33/9) دلالت آیه شریفه بر انحصار دین حق،به اسلام روشن است،زیرا اگر همه ادیان با برخی از آنها مانند مسیحیت و یهودیت در عرض دین اسلام،دین حق الهی بودند،انقیاد و التزام به هریک برای خداوند هیچ گونه فرقی نداشت و همه مطلوب الهی و سالکان صراط مستقیم بشمار میآمدند،در این فرض دیگر جایی برای سخن گفتن از غلبهء یک دین خاص و نصرت و تمکین الهی در این زمینه باقی نمیماند.
نویسنده محترم با اشاره به معنای ظاهر آیه در معنای غلبه میگوید: «معنای آن لزوما این نیست که در اینجا مطرح شد و این ظاهرترین معنای متبادر به ذهن از آن است،اما همهء مفسران دربارهء آن اتفاق نظر ندارند،شیخ طوسی از ابن عباس نقل کرده است که«هاء»در لیظهره به رسول[پیامبر اسلام]برمیگردد،یعنی تا خداوند به او علم همهء ادیان را بیاموزد به طوری که هیچ نکته از آنها بر او پوشیده نماند،مهم این است که چنین معنایی برای ظهور یا اظهار که همراه با«علی»باشد در قرآن مجید سابقه دارد.
اما دربارهء به کار بردن کلمه اظهار در معنای علم،در موارد دیگر از قرآن مجید که مستدل از آن به عنوان تأیید و شاهد ذکر کردند،باید گفت:اولا در آیه طف(نور:13)به کار بردن«لم یظهر»در معنای علم بین مفسران بل عالمان لغت و ادب اتفاق نظر نیست،چنانچه مفسرانی مانند فخر رازی02،طبری12و علامه طباطبایی22و ادبایی چون فراء و زجاج32،«لم یظهروا»را به معنای غلبه گرفتند و ثانیا فرضا که در موارد متعدد کلمه اظهار در معنا علم استعمال شده است اما در صورتی که آن موجب خدشه و وهن ظهور آیهء مورد بحث در معنای غلبه نباشد نمیتوان به صرف آن،جرحی بر دلالت آیه وارد کرد."