Skip to main content
فهرست مقالات

روایت حفص از قرائت عاصم

نویسنده:

(15 صفحه - از 93 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : قرائت ،روایت حفص از قرائت عاصم ،روایت ،حفص ،قاری ،راوی ،عاصم ،روایت شعبه ،فعل ،قاریان ،قرآن ،اختلاف ،اختلاف روایت ،اختلاف قرائت ،مصدر ،مفعول ،زوجین ،وجه ،قرائت و روایت ،جمع ،معذرة ،لا یهدی ،ذکر ،خبر ،ابو عمرو ،اعراف ،هاء ،آیهء ،اختلاف قرائت در آیات ،ابو بکر

خلاصه ماشینی:

"(بقره،341/2) روایت شعبه:«لروف‌ء»(بدون اشباع«روف‌ء») همین اختلاف در آیات زیر نیز نقل شده است:(نحل:7 و 74)،(حج:56)، (حدید:9). (انعام،821/6) قرائت و رواست دیگران:نحشرهم و همین اختلاف در آیات(54:یونس)و(04:سبأ)نیز ذکر شده است. فإذا هی تلقف ما یأفکون (اعراف،711/7) قرائت و روایت دیگران:تلقف و همین اختلاف در آیات(96:طه)و(54:شعراء)نیز وجود دارد. قالوا معذرة الی ربکم و لعلکم یتقون (اعراف،461/7) قرائت و روایت دیگران:معذرة توضیح:«سیبویه»گفته است:معنای«معذرة»این است:«موعظتنا ایاهم معذرة»یعنی‌ آنها گفتند:«امر به معروف به ما واجب است،بنابراین باید آنها را موعظه کنیم تا شاید پرهیزگاری پیشه کنند. در قرائت دیگر قاریان،(زوجین)مضاف‌الیه(کل)است و لذا مفعول به فعل(احمل)، (اثنین)خواهد بود و معنای آن این است که(فاحمل اثنین من کل زوج) همین اختلاف قرائت در آیهء(72،مؤمنون)نیز وجود دارد. و ما أنسانیه الا الشیطان (کهف،36/81) قرائت و روایت دیگران:أنسانیه لازم به توضیح است که ضم«ها»بنابر اصل کلمه است و کسانی که آن را به کسره‌ می‌خوانند به جهت مجاورت با«یاء»است همان‌گونه که می‌گویند:علیه،فیه 02. قالوا ان هذان لساحران (طه،36/02) قرائت دیگران:ان هذین،ان هذان،ان هذان این آیه در قرآن برای اهل زبان،مشکلی ایجاد کرده و در تفسیر آن اختلاف کرده‌اند. (شعراء،781/62) قرائت دیگران:کسفا همین اختلاف قرائت در آیات زیر نیز دیده می‌شود: (29:اسراء)،(84:روم)،(9:سبأ) «حفص»در موارد 4 گانه فوق به ورت(کسفا)قرائت کرده است و لیکن در آیهء(44، طور)مانند دیگران(کسفا)روایت کرده است. لیکن ابو عمرو الدانی در(التیسیر، ص 651)یادآوری کرده است که این اختلاف قرائت در همه‌جای قرآن وجود دارد. چنانکه‌ خدای متعال فرموده است «و کذلک زینا لکل امة عملهم» (انعام،801/6) اما برخی نیز گفته‌اند:گرچه«شهادة»مصدر است ولی اگر معنی مصدر دارای انواع و اقسامی‌باشد،جمع بستن آن‌جایز است و در این صورت جمع آن به دلیل کثرت اقسام و اختلاف آنهاست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.