Skip to main content
فهرست مقالات

قصه های قرآن در بیان مفسرالمیزان

نویسنده:

(26 صفحه - از 134 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،داستان ،معجزه ،اصحاب کهف ،نوح ،روایات ،مادی ،حضرت نوح ،داستان اصحاب کهف ،داستان طوفان حضرت نوح ،عقل ،نقل ،طوفان ،عادی ،خدا ،تاریخ ،قرآن در بیان مفسرالمیزان ،غار ،عادت ،علم ،نقل داستان اصحاب کهف ،علل ،زمین ،سخن ،غار اصحاب کهف ،بیان داستان اصحاب کهف ،داستان‌های قرآن ،بیان ،داستان حضرت نوح ،قصه‌های قرآن در بیان

خلاصه ماشینی:

"»2 ایشان در جای دیگر می‌نویسند: «اما قانون علیت عمومی،پس از تدبر در آیات شریفهء قرآنی،دلالت آنها به‌ ثبوت علت در حوادث،به نحو عموم غیر قابل انکار است،زیرا قرآن شریف‌ در موارد حوادث عادی مانند:ابر و باد و باران و سبز شدن زمین و ارتزاق‌ حیوانات از آن و توالد و تناسل حیوان و کار و کوشش و حرکت و سکون‌ جانداران و همچنین در استعمال استدلالات منطقی،به همان شیوه که ما با دلگرمی علل و اسباب سخن می‌گویی او. به نظر نمی‌رسد بین این‌ شیوه تفسیر با برداشت علامه تناقضی وجود داشته باشد چرا که علامه،همان‌گونه که پیش‌ از این آوردیم،معتقداند که تحقق خواست خداوند به معنای عدم وساطت علل مادی در وقوع پدیده‌ها نیست و نیز براین باورند که هرپدیدهء مادی،نیازمند علتی مادی است و در سخن ایشان هیچ دلیلی نمی‌توان یافت که بر ضرورت وجود علل غیرمادی،دلالت‌ داشته باشد. 99علامه دلیل المنار را بر رد سخن فوق،خلل‌پذیر دانسته،می‌گویند: «احتمال دارد امواج عظیم طوفان،موجودات نامبرده را بالای کوه برده پس‌ از آنکه آب فروکش کرده آنها در آنجا باقی‌مانده باشند،چه،چنین چیزی از طوفانی چنین عظیم که در ایامی محدود کوهها را در خود فرو برد دشوار نیست،بنابراین حق اینست که قرآن ظهوری غیر قابل انکار دارد بر آنکه‌ طوفان،سراسر زمین را فراگرفت و همه بشرهایی که روی زمین بودند هلاک‌ شدند و تاکنون حجتی قطعی که آیات را از این ظهور باز دارد اقامه نشده‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.