چکیده:
این مقاله با رویکرد نظری و تحلیلی،برخی از ویژگیهای نوشتاری تورات،انجیل و قرآن را بررسی کرده است.ابتدا بحث کلمه،کلام و انسان کامل(واسطهء دریافت کتاب آسمانی)و پس از آن،بحث کتاب و تأویل آن مطرح میشود. سپس مباحثی مانند انسجام و یکپارچگی،وحی یا الهام،تدوین کتاب مقدس و قرآن کریم،سبک نگارش،تدوین کتابهای جانبی،برتری قرآن بر کتاب مقدس، تحریف قرآن و کتاب مقدس،حجیت و اعتبار،و اوصاف قرآن و کتاب مقدس از نگاه آیات قرآن مطرح میشود.در این مقال،تلاش شده است که مطالب به صورت تطبیقی،و به اختصار،بیان شود.
خلاصه ماشینی:
"تحریف قرآن کریم و کتاب مقدس از بدیهیات تاریخی است که پیامبر اسلام،حضرت محمد صلی الله علیه و آله، چهارده قرن پیش ادعای پیامبری کرد و عربها و غیر آنان به او ایمان آوردند؛ همچنین،کتابی آورد به نام قرآن و همآورد طلبید و آن را معجزهء پیامبری خود قرار داد.
نکتهء دیگر اینکه آنچه از آیات بر میآید این است که خواص یهود کتاب تورات را در اختیار داشتند و آن،دست نخورده و تحریف نشده بود و شاید،امروزه نیز در جایی و در اختیار بزرگان آنان باشد،ولی آنچه عرضه میشد،نوشتههایی بود که برخی آیات و مطالب دیگری را که خود به آن میافزودند در بر داشت «تجعلونه قراطیس تبدونها و تخفون کثیرا»، (انعام:19).
» (بقره:97)به همین دلیل است که قرآن به پیامبر صلی الله علیه و آله میگوید:به یهودیان بگو که اگر راست میگوید،تورات را آورده و تلاوت کنید: «قل فأتوا بالتوراة فاتلوها إن کنتم صادقین» (آل عمران:39)پس این احتمال هست که تورات تحریف نشده باشد و آنچه به نام تورات عرضه شده است،تورات نیست.
411 جهانی بودن قرآن،و بنی اسرائیلی بودن تورات و انجیل آیاتی همچون «تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا» ((فرقان:1)و «و ما أرسلناک إلا کافة للناس بشیرا و نذیرا و لکن أکثر الناس لا یعلمون» (سبأ:82)این نکته را میرسانند که قرآن رسالتی جهانی دارد و برای همهء مردم نازل شده است؛ولی آیاتی مانند «و آتینا موسی الکتاب و جعفناه هدی لبنی إسرائیل ألا تتخذوا من دونی وکیلا» (اسراء:2)و «و لقد آتینا موسی الکتاب فلا تکن فی مریة من لقائه و جعلناه هدی لبنی إسرائیل» (سجده:32)نشان دهندهء این مطلباند که تورات و انجیل فقط برای بنی اسرائیل بودهاند و رسالت آنها،هدایت آنان بوده است."