Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تفسیر مناهج البیان و مولف گرانقدر آن

نویسنده:

(24 صفحه - از 36 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : مناهج البیان ،تفسیر قرآن به قرآن ،البیان ،مناهج ،ملکی ،تفسیر مناهج ،تفسیر قرآن ،تفسیر آیات ،فهم قرآن ،معارف قرآن ،خداوند ،علوم قرآن ،روش‌های تفسیر قرآن ،آیهء ،روش تفسیر ،تفسیر آیهء ،البیان و ،حجیت ظواهر قرآن ،تفسیر اهل‌بیت ،اشاره ،نمونه در تفسیر ،معنای لغوی ،جمع میان آیات ،آیت‌الله ملکی ،خداوند متعال ،مباحث اعتقادی ،ملکی می‌گویند ،مراد خداوند ،قرآن استفاده ،معنای آیه

خلاصه ماشینی:

"تفسیر عقلی بی‌گمان یکی از منابع مهم در پرده‌برداری از معانی قرآن عقل است،بدون بکارگیری‌ عقل،فهم معانی حاصل نمی‌گردد و مقصود وحی روشن نمی‌شود،زیرا قرآن در خطاب به‌ عقلا آمده است،به همین دلیل بسیاری از قرآن‌پژوهان به این منبع اشاره کرده و تلاش و اجتهاد مفسر را در فهم قرآن ضروری دانسته‌اند و برعکس گروهی نسبت به منبعیت عقل‌ مخالفت کرده و نسبت به حجیت تفسیر عقلی و حتی اجتهاد مفسر تردید نموده و گفته‌اند: آیا عقل انسانی می‌تواند برای فهم قرآن و کشف احکام شرعی حجت باشد،درحالی‌که ما روایات بسیاری در نهی از تفسیر به رأی و نقد عقل در استنباط احکام داریم؟ مرحوم ملکی یکی از کسانی است که در آغاز تفسیر ضمن تأکید بر اجتهادی بودن‌ تفسیر،به این منبع اساسی و مهم اشاره می‌کند83و در کتاب توحید الامامیة،بحثی گسترده‌ درباره عقل و حجیت آن در کتاب و سنت دارد و عقل را،به عقل اصطلاحی و عقل فطری‌ تقسیم می‌کند و موارد تعارض میان عقل و نقل را توضیح می‌دهد. بی‌گمان کسی که اجتهاد می‌کند و به ظاهر الفاظ بسنده نمی‌کند و از چند و چون مطالب سئوال می‌کندوکاوشی در مضمون و دلالت آیات دارد،در حقیقت کنکاشی‌ عقلانی دارد و عقل خود را در مفهوم و پیام آیه بکار می‌برد،به عنوان نمونه صرف‌نظر از نقد و تحلیل‌هایی که در اشکال به براهین فلسفی فلاسفه دارد،در توضیح آیهء «ان یمسسکم‌ قرح فقد مس القوم قرح مثله» (آل عمران،041/3)که مفسران این آیه را به معنای موازنه و مماثله میان مسلمین و کفار دانسته‌اند،ایشان تأکید می‌کند که این آیه کلا در مقام بیان رفع‌ حزن و سستی مسلمین در برابر مشکلات و سختی‌هاست و برای روشن کردن این نکته‌ است که این مصائب اختصاصی به شما ندارد،این سنت در میان تمام اقوام و ملتهاست و لذا ناظر به این جهت نیست که اگر شما در این جنگ این تعداد کشته داده‌اید دقیقا آنها هم‌ همین تعداد کشته داده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.