Skip to main content
فهرست مقالات

نقد برداشت رمضان بوطی از سخن طباطبایی در المیزان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (10 صفحه - از 137 تا 146)

کلیدواژه ها :

عایشه ،داستان افک ،برائت شرعی ،برائت واقعی

کلید واژه های ماشینی : رمضان بوطی از سخن طباطبایی، بوطی، طباطبایی، نقد برداشت رمضان بوطی، افک، نقد، المیزان، برداشت رمضان بوطی از سخن، عایشه، محمد سعید رمضان بوطی

محمد سعید رمضان بوطی از شخصیتهای علمی معاصر در عایشه ام المؤمنین به نقد و رد تفسیر طباطبایی از آیه افک می‌پردازد. نقد وی سوی گیرانه و مبتنی بر نقد گوینده به جای نقد سخن است. بیان مواضع خطای روش شناختی و منطقی بوطی و داوری بین وی و طباطبایی مسأله تحقیق حاضر است.

خلاصه ماشینی:

"بوطی ابتدا بیان طباطبایی را از المیزان (15/102) گزارش می‌کند: «گوینده آنان می‌گوید: [مقصود طباطبایی است] و اما آیات ده‌گانه اول، که در آن شائبه اختصاصی هست، روشن‌ترین آنها در دلالت بر برائت عایشه لو لا جاءو علیه بأربعة شهداء فإذ لم یأتوا بالشهداء فأولئک عند الله هم الکاذبون (نور/13) است، که در آن استدلال شده بر دروغگویی اصحاب افک، به اینکه شاهد نیاورده‌اند، و معلوم است که شاهد نیاوردن دلیل بر برائت ظاهری، یعنی حکم شرعی به برائت است، نه برائت واقعی، چون پر واضح است که بین شاهد نیاوردن و برائت واقعی حتی ذره‌ای هم ملازمه نیست» (همانجا). این بررسی علمی را بسیاری از مفسران متذکر شده‌اند، از جمله این مفسران، قرطبی است که سخنش را در تفسیر فإذ لم یأتوا بالشهداء فأولئک عند الله هم الکاذبون (نور/13) عینا نقل می‌کنیم: «یعنی آنها در نزد خدا دروغگویند، چرا که گاهی انسان به رغم این که نسبت به ادعای زنا صادق است، از اقامه بینه ناتوان است، ولی چنین شخصی به حکم شرعی و ظاهر امر و نه در علم خدا دروغگو شمرده می‌شود؛ خدای متعال حدود شرعی را صرفا بر حکمی که در دنیا تشریع کرده مترتب ساخته، نه بر مقتضای علم خود که مربوط به حقیقت انسان است و حکم آخرت صرفا بر آن استوار است، می‌گویم: از دلایلی که این معنی را تقویت می‌کند و موافق آن است حدیثی است که بخاری آورده است..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.