Skip to main content
فهرست مقالات

گستره معنایی آیه لایمسه الاالمطهرون و تحریم تماس بدون طهارت شرعی با نوشتار قرآنی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 11 تا 22)

کلیدواژه ها :

تماس با کلمات قرآن ،مفهوم واژه قرآن ،مفهوم واژه مطهرون ،لایمسه الاالمطهرون ،تعظیم و بزرگداشت قرآن

کلید واژه های ماشینی : قرآن، لایمسه، تماس، مطهرون، تحریم تماس بدون طهارت شرعی، وضو، حرمت، طهارت شرعی با نوشتار، آیه لایمسه الاالمطهرون، المطهرون

ابتدایی‌ترین نگاه به آیه لایمسه الا المطهرون چنین می‌نماید که منطوق آیه در بیان حکم حرمت تماس بدون طهارت با نوشتار قرآن باشد. تأمل در اندیشه و سخنان کسانی که قائل به این حرمتند، نشان می‌دهد که مطالعه آنها حصر توجه به ظاهر آیه است، در حالی که تأمل در مفهوم و محتوای این آیه با توجه به آیات پیش و پس آن و ژرف‌اندیشی در معانی واژگان مورد نظر، مفهومی را فراتر از آنچه فقیهان یاد کرده‌اند فراروی پژوهشگر می‌نهد. کوشش ما در این مقاله بر این است که پیش از هر چیز، واژه قرآن و مدلول واقعی آن را در عصر نزول وحی تبیین نمائیم، سپس به نکاتی درباره مرجع ضمیر «لایمسه» و مفهوم واژه «مطهرون» و اراده‌ای که از کاربرد تعبیر منفی «لایمسه» شده است، اشاره نماییم.

خلاصه ماشینی:

"و اما از جهت دلالت و مضمون نیز باید گفت: ممکن است عبارت «لاتمس خطه» در این روایت در سیاق نفی باشد، نه نهی که دراین صورت به مفهوم کراهت خواهد بود و بر فرض اگر هم بپذیریم که جمله در سیاق نهی باشد، همچنین بپذیریم که صیغه نهی ظهور در حرمت داشته باشد، باز نمی‌توان ادعا نمود که نهی در این روایت به معنای حرمت است، زیرا در همین روایت قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد نهی به معنای کراهت است، به دلیل آنکه در آن از آویختن مصحف به بدن شخص بی‌وضو همراه با مس با خط مصحف بازداشته شده است، درحالی‌که اجماع فقیهان بر آن است که آویختن مصحف و تماس با جلد آن برای شخص بی‌وضو حرام نبوده بلکه مکروه است. نتیجه تحقیق در مفهوم لغوی و منطوق آیه شریفه لا یمسه الا المطهرون با توجه به آیات پیشین و پسین آن چنین می‌نماید که آیات شریفه این بخش از سوره واقعه، به دنبال تبیین عظمت قرآن و مقام ملکوتی این کتاب مقدس است، اگرچه بعدها گروهی از فقیهان با توجه به ظاهر آیه تلاش نموده‌اند تا آن را مستند حکم فقهی حرمت تماس بدون طهارت شرعی با خط مصحف قرار دهند، ولی همان گونه که اشاره شد، برخورد فقیهان با این نکته یکسان نبوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.