Skip to main content
فهرست مقالات

اسباب صدور حدیث

نویسنده:

علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 65 تا 80)

کلیدواژه ها : تأویل ،حدیث ،تقیه ،سبب ورود ،مسبب ،انواع ،ملفوظ

کلید واژه های ماشینی : حدیث ،اسباب صدور حدیث ،شناخت اسباب ورود حدیث ،سبب ،فواید شناخت اسباب صدور حدیث ،روایت ،فهم ،اسباب ورود الحدیث ،مسبب ،شناخت ،فواید ،شناخت سبب صدور حدیث ،نکــ ،احکام ،ذکر ،اسباب الحدیث ،قرآن ،سبب ورود ،تفسیر ،سیوطی ،ذکر سبب صدور روایات ،اسباب ورود حدیث سخن ،کتاب ،کتاب اسباب ورود الحدیث ،تاریخی ،شناخت سبب ورود حدیث ،نقل ،تاریخ صدور حدیث ،علوم حدیث ،قم

یکی از عوامل مؤثر در فهم حدیث ـ بالاخص احادیثی که صدور آن بنا به اقتضاء یا اقتضائاتی بوده است ـ شناخت اسباب ورود حدیث است. گاه سبب در متن حدیث و گاه در سند و طریق آن ذکر می‌شود؛ اسباب صدور متنوع‌اند، گاه سبب آن سؤالی از معصوم(ع)است؛ و یا حدیث ناظر به امری تاریخی و یا حادثه و اتفاقی است که در پی آن روایت صادر گردیده است. شناخت حدیث مسبب] حدیث دارای سبب] فواید زیادی دارد: وقوف بر معنای حدیث و مراد و قصد معصوم(ع)، فهم بهتر احکام و فلسفه آن، رفع اختلاف از احادیث، درک تفسیر و تأویل آیات، از جمله این فواید است.

خلاصه ماشینی:

"کتاب مبسوط‌تری در این زمینه تحت عنوان البیان و التعریف فی معرفة اسباب ورود الحدیث الشریف توسط ابن حمزه دمشقی(2) نگاشته شده است، که عمده مطالب این کتاب نیز مبتنی بر نقل روایات و ذکر سبب آن است؛ و در شناخت این فن جز در مقدمه (ص 32ـ35)، کمتر سخن رفته است. چنانکه در سبب صدور «حدیث بضعة» گفته شده است: یک بار در پی خواستگاری علی(ع) از فاطمه(ص)، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «انما فاطمة بضعة منی، فمن أغضبها فقد اغضبنی»، و بار دیگر بعد از عصر نبوت است؛ چنانکه از روایت «مشور بن مخزمة» بر می‌آید، امام سجاد(ع) آن را برای تسلیت و تعزیت اهل بیت بیان نمود، و آن هنگام ورود اهل بیت به مدینه ـ و در ملاقات مسور با وی ـ بود که امام زین العابدین(ع) این حدیث را خواندند، که در آن تسلیتی در مصائب وارده مستفاد می‌شود. 2ـ اسباب غیر صریح و غیر ملفوظ سبب ورود حدیث همواره در نفس حدیث یا طریق آن یافت نمی‌شود، و همیشه سؤال نیز برای درک سبب وارد نشده، و یا راهگشا نیست، بلکه چه بسا می‌بایست ـ در احادیثی ـ با توجه به حوادث و وقایع و یا شرایط خارجی که باعث صدور حدیث گردیده به معنای حدیث و یا جهت و قصد معصوم از بیان آن، دست یافت که این خود نیز دارای اقسامی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.