Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر

نویسنده:

(13 صفحه - از 143 تا 155)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ،قرآن ،صحابه ،اسلامی ،علم ،مفسران ،آیات قرآن ،کلامی ،فقهی ،معانی ،احکام ،تفسیر آیات قرآن ،حضرت رسول ،عرفانی ،فلک ،روایت ،القرآن ،تفسیر قرآن ،عرب ،کتاب ،زبان ،روح ،صحابه حضرت رسول ،تاریخ ،دوره صحابه تفسیر ،عبد اله ،حضرت رسول اکرم ،بیان ،قرآن کریم ،بن قیس بن عبد

خلاصه ماشینی:

"پس از صحابه،تابعین توجه خاصی به تفسیر قرآن کردند اینان با استناد به‌ نصوص قرآن کریم و با الهام از روایاتی که از صحابه نقل شده بود به تفسیر قرآن‌ مبادرت ورزیدند و بر اثر کثرت مراجعات مردم برای رفع نیازهای فقهی و حل‌ مشکلات مذهبی مکاتب و حوزه‌های درس تفسیر در مکه و مدینه و عراق دایر گردید که موسس حوزه تفسیری مکه معظمه ابن عباس بود و شاگردان مبرز و برجسته‌ای چون مجاهد ابن ریاح عکرمه و سعید بن جبیر تربیت کرد و حوزه مدینه‌ را ابی بن کعب تأسیس نمود و مفسران بزرگ و نامداری نظیر ابو العالیه رفیع‌ بن مهران الریاحی و ابو السامه زید بن اسلم تعلیم دیدند و مکتب عراق نیز بوسیله‌ عبد اله بن مسعود تشکیل شد و در این مدرسه نیز کسانی مانند علقمه بن قیس بن عبد اله بن مالک نجفی کوفی-مسروق بن الاجدع بن مالک بن ابیه الهمدانی و عامر بن سرحیل الشجی و قتاده و دیگران که هریک بعدها بنیانگذار مکتبی شدند پرورش یافتند بطور مختصر می‌توان گفت در دوره صحابه تفسیر مأثور بوده یعنی‌ از محدوده نقل روایات و تبیین مختصر لغوی فراتر نمی‌رفت و کمتر در پیرامون‌ آیات استنباط و اجتهاد می‌گردید و در دوره تابعین برعکس بعلت نشر و اشاعه‌ فرهنگ غنی اسلامی و تعدد وازدیاد حوزه‌های درس و بحث باب تحقیق و تتبع و اجتهاد در علم مفتوح گشت،در این دوره است که فرهنگ تورات و انجیل در اسلام نفوذ کرد،بدلیل اینکه بسیاری از سنن و نصایح و اخبار که در قرآن کریم‌ هم بدان اشاره شده است و در انجیل کتاب عهد جدید نیز داستانها و قصص الانبیای‌ بنی‌اسرائیل به تفصیل آمده است گذشته از تحریفاتی که بعدها در آن صورت‌ گرفته ولی این مسائل در فرهنگ اسلامی تأثیر بسزایی داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.