Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 143 تا 155)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، قرآن، صحابه، اسلامی، علم، مفسران، آیات قرآن، کلامی، فقهی، معانی

خلاصه ماشینی:

"پس از صحابه،تابعین توجه خاصی به تفسیر قرآن کردند اینان با استناد به‌ نصوص قرآن کریم و با الهام از روایاتی که از صحابه نقل شده بود به تفسیر قرآن‌ مبادرت ورزیدند و بر اثر کثرت مراجعات مردم برای رفع نیازهای فقهی و حل‌ مشکلات مذهبی مکاتب و حوزه‌های درس تفسیر در مکه و مدینه و عراق دایر گردید که موسس حوزه تفسیری مکه معظمه ابن عباس بود و شاگردان مبرز و برجسته‌ای چون مجاهد ابن ریاح عکرمه و سعید بن جبیر تربیت کرد و حوزه مدینه‌ را ابی بن کعب تأسیس نمود و مفسران بزرگ و نامداری نظیر ابو العالیه رفیع‌ بن مهران الریاحی و ابو السامه زید بن اسلم تعلیم دیدند و مکتب عراق نیز بوسیله‌ عبد اله بن مسعود تشکیل شد و در این مدرسه نیز کسانی مانند علقمه بن قیس بن عبد اله بن مالک نجفی کوفی-مسروق بن الاجدع بن مالک بن ابیه الهمدانی و عامر بن سرحیل الشجی و قتاده و دیگران که هریک بعدها بنیانگذار مکتبی شدند پرورش یافتند بطور مختصر می‌توان گفت در دوره صحابه تفسیر مأثور بوده یعنی‌ از محدوده نقل روایات و تبیین مختصر لغوی فراتر نمی‌رفت و کمتر در پیرامون‌ آیات استنباط و اجتهاد می‌گردید و در دوره تابعین برعکس بعلت نشر و اشاعه‌ فرهنگ غنی اسلامی و تعدد وازدیاد حوزه‌های درس و بحث باب تحقیق و تتبع و اجتهاد در علم مفتوح گشت،در این دوره است که فرهنگ تورات و انجیل در اسلام نفوذ کرد،بدلیل اینکه بسیاری از سنن و نصایح و اخبار که در قرآن کریم‌ هم بدان اشاره شده است و در انجیل کتاب عهد جدید نیز داستانها و قصص الانبیای‌ بنی‌اسرائیل به تفصیل آمده است گذشته از تحریفاتی که بعدها در آن صورت‌ گرفته ولی این مسائل در فرهنگ اسلامی تأثیر بسزایی داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.