چکیده:
شاید دکتر جانسن تشخیص درست تری داده بود آنگاه که گفت: «کمدی در تعریف نمی گنجد.»
در پایان «رساله مهمانی» افلاطون، از سقراط بحثی منقول است بدین منوال که: فن نوشتن کمدی عین فن تحریر تراژدی است. گر چه افلاطون در جمهوریت، سخن سقراط را اشراف منشانه می شمارد و کمدی را امری کم ارزش و برای نمایشنامه مسخره می داند، اما کلاسیسم به انحا مختلف از این تعریف ناخرسند است. حال آن که در فن شعر ارسطو (بخشهای چهارم و پنجم) تعریف کمدی چنین آمده است:
«با توجه به اینکه تراژدی دست به نمایش شخصیت نجیب در عملی شریف می زند، کمدی نیز نمایشی است از اعمال وضیع.»
کمدی، اول بار مختص پرخاش (دشنام) با چیزی که مسخره آمیز باشد بوده است. مسخره آمیز از نظر ارسطو چنین است:
گونه هایی از کراهت، یعنی اشتباه یا بدنمایی، که اندوه یا آزاری به دیگران نمی رساند. همچنین همو اضافه می کند: کمدی نظیر تراژدی، از بدیهه سازیها نشات گرفته است. در واقع تراژدی از دیتی رامپ و کمدی از آوازهای فالیک مشتق شده است...
خلاصه ماشینی:
"حال آنکه در فن شعر ارسطو(بخشهای چهارم و پنجم)تعریف کمدی چنین آمده است: «با توجه به اینکه تراژدی دست به نمایش شخصیت نجیب در عملی شریف میزند،کمدی نیز نمایشی است از اعمال وضیع.
همچنین همو اضافه میکند:کمدی نظیر تراژدی،از بدیههسازیها نشأت -------------- (*)این مقاله ترجمهایست از منبع زیر ذیل مادهء ???e Reader's Encyclopedia of world Drama,Johna Gassner,Edward Quinn,London,1970.
در این اثر،تعریف فرموله شدهای که از کمدی وجود دارد، بوضوح با تعریف تراژدی ارسطو در فن شعر مطابقت میکند آن تعریف چنین است: «کمدی تقلید از عملی است مضحک و ناقص،دارای عمقی کافی،با زبانی آراسته به انواع زینتها و منتشر در بخشهای مختلف نمایشنامه که توسط عمل اشخاص به نمایش درمیآید.
Clouds یکی از یازده کمدی آربه ستوفان است متعلق به کمدی قدیم old comedy آریستوفان غالبا در این نمایشنامه دشمنان سیاسی و ادبی خود را مورد انتقاد قرار میدهد.
Roman Saturnalia ساتورن یکی از خدایان بسیار قدیم ایتالیایی است که با Cronos تطبیق شده و چنین عقیده داشتند که وی در ازمنهء قدیم،یعنی موقعی که ژوپیتر(زئوس)سلطنت را از او گرفت و او را از فراز المپ به زیر افکند،از یونان به ایتالیا رفته در کاپیتول،در محلی که بعدها رم در آنجا به وجود آمد مستقر شد و دهکدهای را که به نام Saturna معروف بود بنا کرد...
حقیقت این است که شکسپیر خود بخوبی میدانست در یک اثر تراژیک نظیر لیر شاه جایی برای کمدی نیست."