Skip to main content
فهرست مقالات

(Cilbert Durand طبقه بندی تخیلات ادبی بر اساس نقد ادبی جدید (روش ژیلبر دیوران

نویسنده: ؛

بهار 1380 - شماره 29 (24 صفحه - از 1 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : ژیلبر دیوران ،نقد ادبی ،دیوران ،ژیلبر ،روش ژیلبر دیوران ،کهن الگوها ،تخیلات با ارزشگذاری‌های منفی ،تخیلات با ارزشگذاری‌های ،ادبی ،رژیم روزانهء تخیلات ،عروج ،آثار ژیلبر دیوران ،ارزشگذاری‌های منفی ،رژیم شبانهء تخیلات ،ارزشگذاری‌های ،ساختارهای مردم‌شناسی تخیلات ،Les ،نمادهای عروج ،نمادهای ریخت ،سعی ،منفی ،ادبی دیوران ،ارزشگذاری‌های مثبت ،ژیبلر دیوران ،نمادهای جداکننده ،کتاب ساختارهای مردم‌شناسی تخیلات ،نمادهای تماشایی ،روش نقد ادبی ،محرکهء عروج ،گذر زمان

ژیلبر دیوران، شاگرد گاستون باشلار، برای بنا کردن «نقد اسطوره شناختی»، «نقد تخیل مادی» را که الهام گرفته از باشلار است رها می کند. در واقع، بین افکار گاستون باشلار و ژیلبر دیوران هم تداوم فکری و هم گسستگی فکری وجود دارد. این اختلاف فکری برای بهتر شناختن کار بدیع ژیلبر دیوران دارای اهمیت بسیار است زیرا به لطف تحقیقات و پیشرفت های علمی اواخر قرن گذشته، ژیلبر دیوران توانست انقلاب و تحول باشلاری در نقد ادبی را به انتهای مسیر برساند. یکی از ویژگی های اصلی تفکر دیوران تداوم همیشگی افکارش می باشد. خواننده آثار ژیلبر دیوران، برخلاف گاستون باشلار، از میان نوشته ها با یک «تغییر» مواجه نمی شود. بلکه، می توانیم در کارهای ژیلبر دیوران یک پیوستگی و تداوم همیشگی را در روش های نقد ادبی مشاهده کنیم؛ برای مثال، اسطوره ویژگی مشترک و همیشگی در مطالعات و بررسی های گوناگون او می باشد؛ در واقع، اسطوره موضوع (تم) اصلی در تحقیقات اوست. با این حال، می توان در عمق این پیوستگی و تداوم همیشگی چندین شاخه روشمند را از دل آن بیرون کشید و آن را شاخه شاخه کرد ...

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.