Skip to main content
فهرست مقالات

«رند» حافظ و «بائول» تاگور

نویسنده:

(12 صفحه - از 25 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : بائول ،رند ،حافظ ،تاگور ،عشق ،درویشان ،بائول‌ها ،قیود ،The Religion Man ،هندو ،جسم ،درویشان بائول ،رند حافظ ،روح ،خدا ،مذاهب ،کتاب مقدس هندوان ،عاشق ،بائول تاگور ،شعر ،بائول‌های ،دیوان ،بائول‌های تاگور ،انسان ،دیوان حافظ ،قید و بندها ،بائول ها ،حافظ شیرازی ،مفهوم رندی در شعر حافظ ،زهد ریایی

«بائول» یعنن مجذوب الحال و شیفته، این واژه، از ریشه «بایو» / bayu و در سانسکریت «وایو» / vayu گرفته شده است و به گروهی از درویشان وارسته که اعتنایی به دنیا و قیود آن ندارند، اطلاق می شود. درویشان بائول، حاصل تلفیق تعالیم صوفیان، اوپانیشادها (کتاب مقدس هندوان) و تفکر بودایی می باشند. این درویشان که بیشترشان هندو و برخی از آنها مسلمانند، از تمامی قید و بندها، رها هستند. به عبارت دیگر، این «از رنگ تعلق آزادگان»، به هیچ رسم و قراری در این جهان، پای بند نیستند و از هیچ سازمان خاصی نیز، اطاعت نمی کنند، اگر از «بائولی» پرسیده شود که چرا از هیچ دستور، قانون و قیدی، پیروی نمی کنند، در پاسخ خواهد گفت: «مگر ما سگیم که پس مانده دیگران را برگیریم؟ مردان شجاع از یافته های خود بهره می برند. ترسوها، قدرت دریافت مستقیم ندارند و از آن دیگران استفاده می نمایند.» «بائول ها» به همه انسان ها، از هر طبقه، نژاد، ملیت و مذهب، احترام می گذارند و با تفرقه، تعصب و سنتهای جدایی افکن که چون حجابی سخت، دل ها را از هم دور می کند، موافقتی ندارند. صلای بی رنگی و وحدت مذاهب، عصاره اعتقاد و منش آنان است، اشعارزیر که یادآور وسعت بینش عرفانی بزرگانی چون مولی، حافظ و...» می باشد – نمودار صفا و یک رنگی «بائول ها» است ...

خلاصه ماشینی:

"دکتر زرین‌کوب،بعد از تقسیم«رند»به دو نوع:اول«رند»بازار-که همدست محتسب و ضد آزادگی است-دوم:«رند»مدرسه-که«رند حافظ»،شاه شجاع و خود حافظ از آن‌ جمله‌اند-در مورد«رند»اخیر که منظور نظر ما نیز می‌باشد-می‌گوید:«رند پاکباز آزاد اندیش،عارفی بود که نه تسلیم زاهدان ریاکار می‌شد و نه سر به قدرت پوچ ارباب زور فرو می‌آورد،همه چیز را رد می‌کرد و به همه چیز،به چشم بی‌اعتنایی می‌نگریست،شیخ و فقیه و مقرب سلطان،در نظر او کسانی بودند که خود را به دیو سالوس و ریا،فروخته بودند... 02بنابر این،برای«بائول‌های»تاگور-چون رند حافظ-عشق‌ سراسر شکوه و معنویت و روحانیت است و حتی هنگامی که از جسم و عشق جسمانی،سخن‌ گفته می‌شود،بعد روحانی آن،محور توجه و اشتیاق می‌باشد،به همین جهت،قصهء دلدادگی‌ دو دلدادهء مشهور و مقدس هندوان،«رادها و کریشنا»برای«بائول‌ها»بسیار پرمعنا و نمادین‌ می‌باشد و به همین اعتبار است که عشق‌های افلاطونی عشاق نامدار هند،چون«ویلوامنگال- چینتامونی»،«جیداو-پادماوایی»و«چاندیداس-رامی»،برایشان بسیار مهم است و نسبت به‌ برگزاری مراسم و برپایی جشن‌های مربوط به آن‌ها،اشتیاق و حساسیت خاصی،از خود،نشان‌ می‌دهند. »32 و حافظ،نیز،عشق و رندی را،چنین در ملازمت هم،قرار می‌دهد: عاشق و رند و نظربازم و می‌گویم فاش‌ تا بدانی که به چندین هنر آراسته‌ام‌ تحصیل عشق و رندی،آسمان نمود اول‌ آخر بسوخت جانم،در کسب این فضایل‌ روز نخست،چون دم رندی زدیم و عشق‌ شرط آن بود که جز ره آن شیوه نسپریم همیشه پیشهء من عاشقی و رندی بود دگر بکوشم و مشغول کار خود باشم از دیگر نکاتی که«رندی»حافظ را به«بائول»تاگور،نزدیک و همسان می‌کند،طغیان و عصیان علیه قیدوبندهایی دنیایی و خرافه‌ها و پیرایه‌های دست‌ساز بشری می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.