Skip to main content
فهرست مقالات

دین و اسطوره در اندیشه فردوسی

نویسنده: ؛

بهار 1381 - شماره 33 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 253 تا 272)

کلیدواژه ها : فردوسی ،شاهنامه ،دین ،ایران ،یونان

کلید واژه های ماشینی : پهلوانی ،فردوسی در شاهنامه ،دین و اسطوره ،الیاده ،الگوهای اساطیری ،اسطوره و دین ،اساطیر جهان می‌باشد ،مینوی ،تارک اساطیر جهان ،اسطوره‌های ایرانی ،دینی ،میرچا الیاده ،بینش اسطوره‌ای ،اسطوره‌ای ،الگوهای اساطیری و دینی ،باورهای دینی ،قهرمانان اسطوره ،اسطوره بیان ،الگوهای اساطیری ایران ،خدای واحد برمبنای دین ،داستان‌های اساطیری ،اسطوره‌های مینوی ،علل ماندگاری شاهنامه ،مرز‌و‌بوم می‌باشد ،اسطوره‌های ملل ،ارزشهای انسانی ،مهر جاودانگی ،اندیشهء فردوسی ،قسمت اساطیری ،مورد اسطوره

فردوسی بنیاد سترگ حماسه‌سرای این مرز و بوم می‌باشد و در تجسم اسطوره‌های ایرانی‌ جهت احیای هویت فرهنگی و ملی و اعتلا بخشیدن به ارزشهای انسانی و آرمانی برمبنای‌ آئین مذهبی،مقام اول را به خود اختصاص می‌دهد.اگرچه شانامه به سه قسمت اساطیری، پهلوانی و تاریخی تقسیم می‌شود،ولی وی بینش اسطوره‌ای خود را-ولو به صورت خفیف و کم‌رنگ‌تر-در بخش پهلوانی و تاریخی نیز تعمیم می‌دهد.باور برخی متفکرین و اندیشمندان‌ علم اساطیر این است که اسطوره و دین همانندی‌های بسیاری دارند.نگاه فردوسی در شاهنامه‌ به اسطوره و دین،تلفیقی از واقع‌بینی و آرمان‌گرایی است.او بین اسطوره‌های اهریمنی و اهورایی فرق می‌نهد و بر آن است تا حقایق ماورایی را در زبان رمزی و تمثیلی و در قالب‌ اسطوره بیان نماید.ناهمسانی الگوهای اساطیری ایران و سایر ملل در دو حوزهء«دین»و «اخلاق»تجلی می‌کند.در اساطیر یونان خدایان منفعل و دارای صفات پست می‌باشند.ولی در اندیشهء فردوسی مهر جاودانگی بر پیشانی اسطوره‌های درخشان و مثبت چون فریدون، سیاوش،گیو،کیخسرو و...نهاده می‌شود و نیز اعتقاد او به خدای واحد برمبنای دین ابراهیمی، قطعا،یکی از علل ماندگاری شاهنامه بر تارک اساطیر جهان می‌باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.