Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر زن در رمانهای عامه پسند ایرانی

نویسنده: ؛

پاييز 1382 - شماره 7 (48 صفحه - از 133 تا 180)

کلیدواژه ها : تصویر ،مخاطب تلویحی ،مخاطب واقعی ،جایگاه مخاطب و معنای غالب ،شیوه خطاب

کلید واژه های ماشینی : مخاطب تلویحی ،رمانهای عامه‌پسند ،شخصیتهای داستانی ،شخصیتهای موءنث ،شخصیتهای اصلی ،موءنث ،داستانی موءنث در آثار ،داستانی آثار نمونه تحقیق ،آثار از میان زنان ،شخصیتهای موءنث اصلی ،آثار نمونه تحقیق ،شخصیتهای موءنث مثبت ،جایگاه مخاطب ،نقش اصلی به زنان ،شخصیتهای موءنث داستانی ،رمانهای عامه‌پسند ایرانی ،شخصیت اصلی داستان ،فضاهای داستانی ،متن داستانی ،تلویحی ،درصد از زنان مثبت ،زنان مثبت داستانی ،تحصیلات شخصیتهای داستانی ،خواننده تلویحی ،نمونه تحقیق ،بررسی تصویر ،شخصیتهای زن ،عمده خوانندگان ،رمانهای نمونه تحقیق ،نقش‌زن در جامعه

مقاله تحقیقی حاضر به بررسی تصویر ترسیم شده از زن در بیست و یک رمان «عامه‌پسند» و پرفروش دهه اخیر می‌پردازد. عمده خوانندگان و نویسندگان و شخصیتهای اصلی این آثار از میان زنان برخاسته‌اند. تضادها و فضاهای داستانی این آثار نیز عمدتا درونی است و در محیط خانه اتفاق می‌افتد. مقاله در چهارچوب روشهای کیفی تحلیل محتوا قرار دارد که از مفاهیم و شاخصهای مرسوم در مطالعات گفتمانی و جامعه‌شناختی ـ فمنیستی بهره می‌جوید. چهارچوب نظری چند حوزه‌ای تحقیق نیز با توجه به مفاهیمی چون مخاطب تلویحی یا فرضی، مخاطب واقعی، جایگاه مخاطب در متن و رابطه «معنای غالب بر متن» با «شیوه خطاب متن» توضیح داده شده است. مقاله چنین نتیجه می‌گیرد که واگذاری نقش اصلی به زنان به معنای مقابله با برداشتهای غالب از نقش زن در جامعه و خانواده نیست. بلکه عمده آثار مورد بررسی، منعکس‌کننده همین نقش در زمینه‌ای از ارزشها و هنجارهای غالب فرهنگی است. رمانهای عامه‌پسند ایرانی شاید به دلیل نیازها و خواسته‌های خوانندگان خود و شاید به مثابه بخشی از ابزارهای تعلیم و تربیت اجتماعی، گفتمانی مردسالارانه را در چهارچوبی زنانه منعکس می‌کنند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.