Skip to main content
فهرست مقالات

جدال حیات بررسی اجمالی تئوری های سقط جنین

نویسنده:

(44 صفحه - از 165 تا 208)

کلید واژه های ماشینی : جنین ،حیات ،تئوری تقدس حیات ،سقط‌جنین ،طرفداران تئوری تقدس حیات ،انسان ،مادر ،حق ،بارداری ،طرفداران تئوری تقدس حیات جنین ،ارزش ،معنا ،نطفه ،زن ،حیات بررسی اجمالی تئوری ،مسأله سقط‌جنین ،میان طرفداران و مخالفان سقط‌جنین ،سقط‌جنین تئوری تقدس حیات ،استدلال ،جنین حق حیات ،حیات انسانی ،طرفداران ،استدلال طرفرداران تئوری تقدس حیات ،زندگی ،ادعاهای تئوری تقدس حیات ،حیات جنین ،حق حیات ،میان نظریه‌های سقط‌جنین تئوری تقدس ،تئوری ارزش سرمایه ،ادعای مدافعین تئوری تقدس حیات

با این که در ابتدای سده بیست و یکم به سر می‌بریم و به میمنت فعالیت‌های فداکارانه پیشینیان سده گذشته، میراث بر یک اندیشه و نظام حقوق بشر در هر دو سطح ملی و بین‌المللی می‌باشیم ولی متأسفانه هنوز شاهد برخوردهای خشن، عاطفی و غیر عاقلانه میان طرفداران و مخالفان سقط جنین هستمیم.منازعات عملی پیرامون مسأله سقط جنین بدون غور در مبانی نظری و بر ساختن یک منظر موجه شدنی تئوریک در این ارتباط، قابل حل و رفع نسبی نیستند.از این رو، در این مقاله تلاش می‌کنیم به بررسی هر چند اجمالی نظریه‌های عمده درباره سقط جنین بپردازیم و ضمن بیان استدلال‌های اصلی مورد ادعای هر یک از این نظریه‌ها، نقاط ضعف و قوت آنها را تحلیل نماییم.با این حساب، نخست، مسأله سقط جنین از یک دید نظری بیان خواهد شد.بدین معنا که فاعر از جنبه‌های عملی و به دور از غوغاهای عاطفی و سیاسی، سعی می‌شود

خلاصه ماشینی:

"";nosaer dna ecneics no desab ysrevortnoc noitroba eht ot noitulos a:ytitnedi namuh fo melbme sa dnah eht";,epoh ,ecnatsni rof,ees p} هیچ یک از ساختارها و کارکردهای عصبی/فیزیولوژیکی را که برای تجربه‌های خودآگاه، فکر و دیگر فعالیت‌های پیچیده ذهنی لازم است، دارا نیست و بر این پایه نمی‌توان گفت جنین اولیه دردی را حس می‌کند یا از چیزی که می‌خواهد محروم می‌شود. نخست، اگر موارد استنثائی سقط جنین مجاز را-مانند وجود خطر جدی برای جان مادر، بارداری‌های ناخواسته ناشی از تجاوز یا روابط نامشروع و وجود بیماری جدی و نقص عضوهای عمده در جنین-کنار بگذاریم، چگونه می‌توان به نحو مطلق به مادر اختیار مطلق تصمیم گیری در این موضوع را داد؟آیا در صورتی که جان و حیات یک شخص دیگر هم در میان باشد، باز هم به مادر چنین حقی را می‌دهیم؟تئوری آزادی ارداه فرض می‌گیرد که جنین، شخص نیست و بر اصالت تصمیم مستقل مادر پافشاری می‌کند. از این رو، درست بر خلاف استدلال تئوری ارزش سرمایه این تئوری در درجه نخست باید به ما بگوید چه هویتی را می‌توان انسان(شخص)نامید؟به این معنا که چه ویژگی باید در یک موجود وجود داشته باشد تا بتوان او را انسان(شخص)دانست؟در درجه دوم چگونه می‌توان به وجود آن ویژگی پی برد؟ با این حساب، اگر به تئوری سوم در باب سقط جنین نیز می‌توان انتقاداتی وارد آورد، آیا سخن و نظریه دیگری می‌توان مطرح ساخت؟آیا می‌توان از دیدگاهی دیگر به مسأله نگریست؟همان طور که از انتقاد آخر بر می‌آید، به نظر می‌رسد دیدگاه و تئوری چهارمی نیز قابل طرح و ارائه باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.