Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی به: شخصیت شناسی زنان در قصه های قرآن

نویسنده:

(14 صفحه - از 72 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،زن ،قصه‌های ،شخصیت ،قصه‌های قرآن ،زنان در قصه‌های قرآن ،مرد ،موسی ،خداوند ،داستان ،انسان ،همسر ،مادر ،همسر فرعون ،نفس ،مادر موسی و همسر فرعون ،یوسف ،طبیعت ،قصه‌های قرآن و عنصر شخصیت ،عرب ،عنصر شخصیت در قصه‌های قرآن ،شخصیت شناسی زنان ،مادر موسی ،سخن ،زندگی ،نفس انسانی ،هدف قرآن از بیان قصه‌ها ،عناصر ،بیان ،شخصیت‌های داستانی

خلاصه ماشینی:

"آنچه او بر روی کاغذ می‌آورد و نشان می‌دهد،همه در ذهن اوست که اتفاق می‌افتد و در اختیار اوست،تا هرگونه که‌ می‌خواهد در آن‌ها دخل‌وتصرف نماید؛و به همین دلیل است که تعبیری چون مراحل خلق‌ شخصیت،دربارهء کار نویسنده،کاملا درست خواهد بود. و بسیاری از شخصیت‌های دیگر را،که بیشتر از زنان می‌باشند، بی‌نام‌ونشان باقی می‌گذارد و از آن‌ها،گاه با عنوان خاص و گاه با وصف خاص،نام‌ می‌برد؛دربارهء مادر موسی و همسر فرعون فرمود: «و اوحینا الی ام موسی ان‌ ارضعیه» (قصص،7/82)و «و قالت امرات فرعون قرت عین لی ولک» (قصص،9/82)و دختران‌ شعیب را هنگام ورود موسی به مدین،چنین توصیف می‌کند: «و وجد من دونهم امراتین‌ تذودان» (قصص،32/82) این شیوهء قرآن،به‌خصوص در یاد کرد زنان،پرسش‌هایی را در ذهن قرآن‌پژوهان‌ برانگیخته و جدال‌هایی را باعث شده است. سؤال اینجاست،آیا تشخص دادن به این‌ شخصیت‌ها،با بیان ویژگی‌های منحصربه‌فردی چون ذکر اسم خاص آن‌ها به همان‌ اندازه،ضروری و ناگزیر می‌باشد؛خصوصا در جایی که قرار است آن شخصیت،نمونه و نمایندهء یک جنس یا نوع باشد!؟ زن فرعون،زن نوح،زن لوط،زن ابو لهب و ملکهء سباء،در آن جایگاه که قرآن آنان را قرار داده،همگی زنانی هستند که نمونه‌ای از جنس زن را،در موقعیت‌های مختلف،به‌ نمایش می‌گذارند،بسیاراند زنانی که می‌توانند به جای هریک از این نمونه‌ها قرار گیرند؛ نمونه‌هایی که یا در پرتگاه گمراهی و جهالت فروافتادند،یا بر قلهء رفیع هدایت و نور قامت‌ افراشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.