Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقی پیرامون تواتر قرائات قرآن کریم

نویسنده:

(12 صفحه - از 97 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : تواتر، قراء، قرآن، قراءات، تواتر قرائات قرآن کریم، قرائت، متواتر، تواتر قراءات، قراءات سبع، القراءات

خلاصه ماشینی: "و نیز در تعریف قرائت مشهور می‌گوید: «هو ما صح سنده بان رواه العدل الضابط عن مثله و هکذا و وافق العربیة و وافق‌ احد المصاحف العثمانیة سواء أکان عن الأئمة السبعة ام العشرة ام غیرهم عن الائمة المقبولین و اشتهر عند القراء فلم یعدوه من الغلط و لا من اشذوذ الا انه لم یبلغ درجة التواتر» تعریف قراءات قراءات،جمع قرائت است و ساختمان جمعی این کلمه حاکی از تنوع و اختلاف انواع‌ است و قرائت یعنی وجهی از وجوه احتمالی نص قرآن،اصطلاحی است قدیمی که‌ بازگشت آن به عهد صحابهء پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می‌رسد. لذا پر واضح است که هیچ تلازمی میان تواتر این قراءات و تواتر قرآن نیست و پذیرش‌ تواتر این قراءات مدخلی در قرآنیت قرآن ندارد چه اینکه حصر قراءات به قراءات سبع و پذیرش این قراءات به صورت مدون از رخدادهای تاریخ قرائت،آن‌هم در قرن سوم هجری‌ است و ما پیش از این تاریخ،راجع به قراءات قرای سبعه هیچ اثر و نشانی را سراغ نداریم که‌ منحصرا از آنها بحث کرده باشد درحالی‌که در تعریف قرآن،خود کلمات و معانی آن‌ مدنظر است و نه شیوهء ادای آن،چنانکه زرکشی نیز در«البرهان»می‌گوید: «اعلم ان القرآن و القراءات حقیقتان متغائرتان،فالقرآن هو الوحی المنزل علی محمد صلی الله علیه و آله وسلم‌ و القراءات هی اختلاف الفاظ الوحی المذکور فی کتبة الحروف او کیفیتها. » ذکر سخنان ابن الجزری علاوه بر اینکه خود ردی بر تواتر قراءات سبع می‌باشد(آنجا که‌ می‌گوید اگر شروط محقق نشد قرائت ضعیف است حتی اگر از قرای سبعه یا سایر بزرگان‌ نقل شده باشد)نکته دیگری را نیز دربر دارد و آن اینکه اگر همه قرائت‌ها یا قراءات سبع‌ متواتر بود دلیلی برای ذکر شروط صحت وجود نداشت و صرف تواتر،خود دلیل بر صحت‌ بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.