Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردی تطبیقی به دلالت های تربیتی نظریه های دموکراسی چالش میان نظریه های لیبرال، جماعت گرا و تفاهمی

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1385 (ويژه فلسفه) - شماره 71 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (56 صفحه - از 9 تا 64)

کلیدواژه ها : دموکراسی لیبرال ،دموکراسی جماعت گرا ،دموکراسی تفاهمی ،مبانی ،اصول ،اهداف و روش های تربیت

کلید واژه های ماشینی : دموکراسی جماعت گرا ،دموکراسی لیبرال ،جماعت گرا ،تفاهمی ،گرا ،لیبرال ،نظریه دموکراسی ،جماعت گرا و تفاهمی ،تربیتی ،دموکراسی تفاهمی ،نظریه دموکراسی تفاهمی ،نظریه دموکراسی لیبرال ،دموکراتیک ،نظریه دموکراسی جماعت گرا ،نظریه لیبرال ،تربیت دموکراتیک ،تربیت دموکراسی لیبرال ،اقبال عمومی به دموکراسی ،آموزش و پرورش ،اصول تربیتی دموکراسی ،نظریه جماعت گرایی ،تعلیم و تربیت ،اهداف تربیتی ،روشهای تعلیم و تربیت دموکراسی ،تربیتی دموکراسی تفاهمی ،نظریه‌پردازان دموکراسی تفاهمی ،اصل مبتنی بر ایده ،نظام آموزش و پرورش ،تفاهمی توجه به فرد ،بنیان فلسفی تربیت دموکراتیک

امروزه دموکراسی و تأسیس آن، مقبولیت جهانی پیدا کرده و از مرزهای علمی و نظری فراتر رفته و وارد عهدنامه های گوناگون بین المللی گردیده است. به رغم اقبال عمومی به دموکراسی، بنیان فلسفی تربیت دموکراتیک هنوز به دقت تبیین نشده است. بر این اساس، هدف این مقاله، تبین بنیان های فلسفی تربیت دموکراتیک می باشد. بدین منظور مطابق با مدل اسکو، ابتدا نظریه های دموکراسی لیبرال، جماعت گرا و تفاهمی مورد بررسی قرار گرفته، آنگاه از بطن مبانی انسان شناسی و مفاهیم و محورهای کلیدی هر یک از نظریه های مزبور و از راه استدلال منطقی، دلالت های تربیتی(اصول، اهداف و روشها) آنها استخراج شده است. در پایان محقق به بررسی تطبیقی مبانی انسان شناسی و دلالت های تربیتی مکاتب دموکراسی مورد نظر پرداخته است محققان به صراحت اذعان می نمایند که این کار برای اولین بار توسط آنها انجام شده است و از این حیث از نظر های انتقادی خوانندگان اندیشمند استقبال می نمایند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.