خلاصه ماشینی:
"2. مدخلهای غیرقرآنی: در بسیاری از موارد،مدخل،غیرقرآنی است و یا آنکه از جنبهء قرآنی بحث نشده است به عنوان نمونه:مدخل«اجاره»،در این مدخل نویسنده به تفصیل ارکان اجاره را مطرح میکند و در پایان مینویسد: «در قرآن کریم تنها سه آیهء متوالی سورهء قصص 72-92 بدان اختصاص یافته،در طی این سه آیه به اجاره قسم دوم با برخی از مقومات و شرایطش اشاره شده و افزون بر آن به مشروعیت اجرت اجیر در مصداق یا مهر زنان در ازدواج تصریح شده است.
پارهای از مدخلها را میتوان به عنوان مدخل قرآنی به حساب آورد اما در بحث و بررسی آنها از زاویه قرآنی بحث نشده است،به عنوان نمونه در مدخل«تفکر»،نویسنده تصریح میکند که در قرآن 81 بار واژه فکر و مشتقات آن آورده شده است و به اشاره موارد آن را یادآور میشود آنگاه به تفکر در روایات دینی میپردازد.
اگر آن شهردار یا امام جمعه از حق قانونی خود بهره بگیرد،دانشنامهء قرآنی آقای خرمشاهی تبدیل به یک دعوای حقوقی نخواهد شد؟(ص 2121) و یا آنکه نویسندهء دیگر به تفصیل چگونگی مشارکت خویش در تشکیل حزب زحمتکشان و یا باغداری و نقشهکشی و غرس چند اصله مرکبات و امثال این مباحث را به خورد علاقهمندان قرآن و قرآنپژوهی میدهد.
جناب آقای خرمشاهی در مصاحبه با فصلنامهء قرآنی بینات4از انتقادات احتمالی،دفع دخلی کردهاند که چندان کافی به نظر نمیرسد زیرا«اثر قرآن-شناختی برای غیر متخصصان یعنی عامه مردم باسواد»نوشتن،ملازم تکرارهای ملالآور،تفصیلهای بیربط،اغراقگوییهای باورناپذیر نیست،افزون بر آنکه اگر چنین هدفی جدی گرفته میشد باید بسیاری از اصطلاحات فلسفی،اصولی و فقهی که به صورت تخصصی نوشته شده و بحث قرآنی و رنگ قرآنی آن بسیار ضعیف است از قبیل نوشتههای آقای حامد ناجی را نباید در این دانشنامه میگنجاند."