Skip to main content
فهرست مقالات

عقلانیت باور دینی، از نگاه برون گرایان

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1382 - شماره 1 (36 صفحه - از 9 تا 44)

کلیدواژه ها : مبناگرایی ،معرفت‌شناسی اصلاح شده ،عقلانیت ،معرفت ،باور دینی ،قرینه‌گرایی ،درون‌گرایی ،برون‌گرایی ،وظیفه‌گرایی

کلید واژه های ماشینی : باور دینی ،پلنتینگا ،عقلانیت باور دینی ،دینی ،برون‌گرایی ،برون‌گرایی در معرفت‌شناسی ،برون‌گرایی در معرفت‌شناسی معاصر ،عقلانیت باور ،توجیه باور ،عقلانیت معرفتی ،باور صادق ،موجه ،عقلانیت وظیفه شناختی ،باور به وجود خدا ،باور موجه ،قوای شناختی ،پلنتینگا هر ،وجود خدا ،شرایط توجیه باور ،عقلانیت معرفتی باور ،عقلانیت منطقی ،آلوین پلنتینگا ،دیدگاه پلنتینگا ،مورد توجیه قضیه ،منطقی ،توجیه معرفتی ،وظیفه شناختی ،شرایط عقلانیت معرفتی ،باب معرفت ،گفته‌ی پلنتینگا

دفاع از عقلانیت باور دینی در طول تاریخ،بسته به نوع رویکردهای فلسفی و معرفتی حاکم بر اندیشه‌ی بشر،رنگ‌های مختلفی به خود گرفته و انواع گوناگونی‌ پیدا کرده است.بسط و توسعه‌ی برون گرایی در معرفت‌شناسی معاصر،سبب شده‌ است تا عده‌ای از اندیشمندان دینی،که در باب معرفت،دیدگاهی برون گرایانه‌ اتخاذ کرده‌اند،نگاهی جدید به باورهای دینی بیندازند و عقلانیت آن را از نگاهی‌ برون‌گرایانه به اثبات رسانند.در این نگاه برون‌گرایانه،نقش استدلال در توجیه باور دینی تضعیف می‌شود و استدلال مداری حاکم در الهیات طبیعی و قرینه‌گرایی‌ کسانی مانند لاک و دکارت انکار می‌شود.باور دینی در این نگاه می‌تواند بدون‌ ابتنا بر هر گونه استدلالی،عقلانی و موجه باشد.به بیان دیگر،باور دینی در زمره‌ی‌ باورهای پایه قرار می‌گیرد.تجربه‌گرایی آلستون و ادعای واقعا پایه بودن باور دینی‌ از سوی پلنتینگا هر دو ناشی از برون‌گرایی آن‌ها در مسأله‌ی معرفت است.به طور کلی می‌توان گفت ظهور مکتب معرفت‌شناسی اطلاح شده در اندیشه‌ی دینی، هم زمان با ظهور یا احیاء برون‌گرایی در معرفت‌شناسی معاصر بوده است و از آن‌ بسیار مایه می‌گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.