Skip to main content
فهرست مقالات

توجیه استقرا؛ راه حلی عقل گرایانه برای مسأله ی کلاسیک استقرا

نویسنده:

مترجم:

ISC (38 صفحه - از 215 تا 252)

کلیدواژه ها :

تجربه‌گرایی ،عقل‌گرایی ،استقرا ،مسأله‌ی استقرا ،توجیه عمل‌گرایانه ،زبان متعارف ،توجیه استقرایی ،توجیه‌ پیشین استقرا

کلید واژه های ماشینی : استقرایی، توجیه، توجیه استقرا، توجیه پیشین استقرا، استدلال، شاهد، احتمال، صدق، پیشین، توجیه پیشین

لورنس بونژور،که اکنون استاد فلسفه در دانشگاه واشنگتن است،در کتاب دفاع از خرد ناب،افزودن بر ارائه‌ی تبیینی عقل‌گرایانه برای توجیه پیشین و جانبداری از نقش‌ مبنایی آن در ساختار معرفت،تلاش می‌کند راه‌حلی عقل‌گرایانه برای مسأله‌ی‌ کلاسیک استقرا بیابد.او ناکامی تلاش‌های تجربه‌گرایانه در تبیین توجیه استقرا را ناشی از پیش‌فرض‌های تجربه‌گرایانه‌ی آن‌ها می‌داند و نشان می‌دهد توجیه پیشین‌ استقرا تنها رهیافتی است که می‌توان امید داشت مسأله‌ی استقرا را به شکلی واقعی‌ حل کند و ما را از شکاکیت استقرایی افراطی نجات بخشد.

خلاصه ماشینی: "عبارت است از تلاش برای استدلال بر این که پرسش از توجیه استقرا را نمی‌توان به شکل معناداری‌ دلیل معقولی برای این تصور به دست می‌دهد که نتیجه‌ی استقرا به احتمال زیاد صادق است یا حتی‌ واسطه‌ی مسأله‌ی استقرا طرح شده این است که آیا اصلا شاهد استقرایی برای صادق دانستن نتیجه‌ی‌ البته بحث مربوط به توجیه استقرایی این نیست که آیا این نوع دیگر استدلال از نظر شهودی قطعی‌ وجود ندارد،یعنی امکان این که انکار یک نتیجه‌ی استقرایی،که به‌گونه‌ای احتمالی از مقدمه‌ی استقرایی متناظر به دست آمده،شاید در واقع کذبی ضروری باشد. ما،آن‌چه که باید تحقق یابد،دلیلی پیشین است برای این تصور که اگر مقدمه‌ی استدلال استقرایی‌ چنین وضعیتی،در حالی که در هر لحظه‌ی خاصی،هنوز نسبتی از A های مشاهده شده که B بوده‌اند وجود دارد،اصلا دلیلی وجود ندارد که تصور شود این نسبت،بازتابی از یک نظم عینی است که به‌ مشاهده شده،به جای این که به شدت در نوسان باشد،به m/n نزدیک می‌شود؟این وضعیتی نیست که دقیقا برای هر گزینه‌ی A و B حاصل شود،و به نظر می‌رسد تحقق آن در وضعیت مورد بحث‌ ولی آشکارا توضیح‌های ممکن بسیار دیگری وجود دارد که می‌توان برای وقوع شاهد مورد نظر است که دلیلی پیشین برای این مطلب وجود داشته باشد که اگر مقدمه‌ی استقرایی-تجربی معیار این مطلب است که چرا تعداد زیادی از فیلسوفان،ناممکن بودن توجیهی پیشین برای استقرا را کاملا استقرایی معیار تحقق یابد،آن‌گاه این احتمال پیشین وجود دارد که نظمی عینی از نوعی که بیان شد"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.