Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر نظریه فطرت

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 5 (22 صفحه - از 173 تا 194)

کلیدواژه ها : فطرت ،شناختهای فطری ،کمون و بروز فطرت ،فطریات ،حرکت اشتدادی

کلید واژه های ماشینی : فطری ،معنای فطرت در الهیات ،فطرت در الهیات ،خداوند ،نظریهء فطرت ،اعتقاد به خدا ،فعلیت ،باب انسان‌شناسی ،الهیات اسلامی ،مطهری ،فطرت انسان ،جوادی آملی ،آیهء فطرت ،آملی ،فلسفی ،گرایش فطری ،وجود فطرت ،معنای فطرت ،الله ،آیهء ،الهیدانان مسلمان ،امور فطری ،فطری انسان ،موضوع فطرت ،منکران فطرت ،قائلان به فطرت ،فعلیت می‌رسد ،فطری بودن ،اندیشمندان مسلمان ،خدا وجود

گرچه موضوع فطرت به لحاظ ورود آن در آیات قرآن در آثار تفسیری مورد توجه‌ قرار گرفته،هیچ گاه نزد متقدین مسلمان به صورت یک نظریهء منسجم در باب‌ انسان‌شناسی و یا معرفت‌شناسی سامان نیافته است.در روزگار ما برخی الهیدانان‌ جهد بلیغی کردند تا از آن،نظریه‌ای معقول پرداخته و در باب انسان‌شناسی دینی، اخلاق،منشأ دینداری و توجیه خدا پرستی از آن سود برند.فطرت بر اساس برخی‌ اصول حکمت متعالیه امری بالقوه است که در شرایط خاصی بر اثر صیرورت و حرکت جوهری به فعلیت می‌رسد.از سوی دیگر،منکران فطرت با ذکر شواهدی،از جمله اقوامی که هیچ گونه تصوری از(یا گرایشی)به خدا ندارند،از بن وجود فطرت را نفی کرده‌اند.ظاهرا وجود بعضی چالشها،همچون استقرایی بودن برخی‌ مقدمات استدلال،مانع پذیرش نظریهء فطرت به عنوان یک رهیافت کاملا فلسفی‌ است.با این همه،می‌توان با رویکردی میان رشته‌ای،مبتنی بر تکثر روش شناختی،و در پرتو یافته‌های روان‌شناسان و آموزه‌های دینی،همچنان آن را رهیافتی مهم و قابل‌ دفاع تلقی کرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.