Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی معناشناختی تلقی ابن سینا از موضوع الهیات در «الهیات شفا»

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 167 تا 184)

کلیدواژه ها :

موجود بما هو موجود ،معنا شناسی ،محورهای همنشینی و جانشینی ،موضوع الهیات ،موجود مطلق ،عوارض و احوال موضوع بما هو

کلید واژه های ماشینی : الهیات، موضوع الهیات، الهیات شفا، ابن‌سینا، تلقی ابن‌سینا از موضوع الهیات، موضوع، همنشینی، جمله، علم، عوارض و احوال

یکی از ملاکهای تمایز علوم را،موضوع هر علم دانسته‌اند.در این راستا،حکما در ابتدای‌"الهیات‌"در مورد الهیات به بحث پرداخته‌اند.شیخ الرئیس ابن سینا در"الهیات‌ شفا"به طور مبسوط به این بحث پرداخته است اینکه ابن سینا چه معنایی از موضوع‌ الهیات در نظر داشته را از خلال آن مباحث می‌توان استخراج کرد.این نوشتار بر آن‌ است تا آن معنا را با استفاده از روش معنا شناسی و راهکارهای آن استخراج کرده و نتیجه‌ را در جملاتی که از اطناب ممل و اجمال مخل بدور باشند ارائه کند.این کار که از حیث‌ ابهام‌زدایی معنایی و شفاف کردن تغییرات معنایی می‌تواند اهمیت داشته باشد،بررسی‌ معنا شناختی را صرفا در"الهیات شفا"انجام داده است.

خلاصه ماشینی:

"شفا"به طور مبسوط به این بحث پرداخته است اینکه ابن سینا چه معنایی از موضوع‌ در نهایت جملات بدست آمده نشان دهنده تلقی ابن سینا از موضوع الهیات- دارند؟دو عبارت ابن سینا در این مورد راهگشا خواهد بود که برای دقت بیشتر عین عبارت‌ ابن سینا این تعبیر را آنجایی بکار برد،که می‌خواست رابطه موضوع علم را با «حقیقت معنای وجود»بیان می‌کند،در بندهای بعدی(همان،21)خاطر نشان می‌کند که موضوع الهیات موجود بما هو موجود است. در زمینه اثبات اینکه موضوع الهیات،موجود بما هو موجود است مبنای کار معنا شناختی قرار دلیل ابن سینا در مورد اینکه آیا موجود به عنوان موضوع فلسفه،از قیود در بردارد و باید دقیقا توضیح داده شود که سلب چه چیز مقصود است و بدین ترتیب است که گاهی از آن تعبیر به قید اطلاق شده و از موضوع الهیات به«موجود مطلق»تعبیر شده‌ بنا بر آنچه در جمله فوق گفته شد،به نظر می‌رسد در"الهیات شفا"برای موضوع الهیات، سینا را به این سمت سوق داده است که بر قید«بما هو موجود»در موضوع الهیات پافشاری‌ نکته دیگری که در دلیل اول ابن سینا در اثبات اینکه موضوع الهیات چیست،چشمگیر «موجود»یا«حقیقت معنای وجود»به عنوان موضوع الهیات در نزد ابن سینا معنایی غیر مادی‌ می‌کند(برای نمونه رک همان،20)-بنا بر این-نظر ابن سینا بدین سو رفته است که‌ دلیلی که ابن سینا آورد تا نشان دهد موضوع الهیات موجود بما هو موجود است( در الهیات است،ولی چون این معنا در مباحث ابن سینا هنوز کمرنگ است،آن را به عنوان معنای مجزایی مطرح‌ الهیات-به عنوان اثبات کننده موضوعات سایر علومـ-است البته اگر این مقدمه را اضافه کنیم که موجود بما هو"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.