خلاصه ماشینی:
"لوم قرآن شناختزبانقرآنقسمت اول آیت الله محمد هادی معرفت قرآن کریم،در افادۀ تعالیم عالیهخود،طریقۀ مخصوص به خود را دارد.
زیرا قرآن کتاب مبیناست[نوشتهای آشکار]» همو مینویسد: «تفسیر به رأی،آن است که مفسر،بر ابزار و وسائل معمولی،که درفهم کلام عربی به کار میرود،بسنده کند.
و لو کان منعند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا-کما یتنافی مع السنة ایضا الآمرةبالرجوع الی القرآن و عرضالاحادیث علیه دون ما سواه.
از اموری سخن راندهکه در فهم آدمی(که دارای معیارهایمسانخ با این جهان است)نگنجد.
و طبق حکمت:باز بودن دست مکلف در انجام افعالاختیاری خویش،(اذ لا اختیار الامعالاختیار)ضرورت است که این افاضهپیوسته ادامه داشته باشد.
برای رفع این ابهام،صرفا باید ازخود قرآن استمداد جست: قلب،در اصطلاح قرآن:لب شیئ وحقیقت شیئ است.
»/} {/انا النجوی من الشیطان لیحزن الذینآمنوا و لیس بضارهم شیئا الا بإذن اللهو علی الله فلیتوکل المؤمنون40.
»/} ضرورت عالم هستی ایجاب میکندتا مؤثری در به وجود آمدن هرموجودی،جز ذات واجب الوجود نباشد،زیرا(کل ما بالغیر لابد ان ینتهی الی مابالذات) «لا مؤثر فی الوجود الا الله» {/«ذلکم الله ربکم خالق کلشئ42.
هر عامل طبیعی،در تاثیرات خود،دمبدم به ادامۀ فیض نیاز دارد، {Sاگر تیغ عالم بجنبد زجای#نبرد رگی تا نخواهد خدای#اگر نازی کند آنی#فرو ریزند قالبهاS}این واقعیت آشکار(ادامۀ إفاضه)بانام(اذن)در قرآن مطرح شده.
یشاء الله مشیت،در منطق قرآن،دارایمفهومی خاص،جدا از مفهوم لغوی وعرفی آن است.
لذا در اولین آیه که یاد شد،به اینجنبه اشاره شده: {/«نرفع درجات من نشاء،ان ربک/} {/حکیم علیم»/} این اراده از علم و حکمت نشأتگرفته است.
توفیق همان عنایت خاص است کهصرفا شامل کسانی میشود،که خودخواسته باشند و در آن راه قدم نهادهباشند."