خلاصه ماشینی:
"5(خصوصا اگر دخالت این باورها بخواهد کارکردی اجتماعی و غیر فردی داشته باشد،بیشتر مورد انتقاد قرار دارد) اما در این پژوهش مسأله اساسی چگونگی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی است؛یعنی اینکه دین و مفاهیم فلسفی و شناختی مطرح در قرآنکه دلالت بر مفهوم خلقت انسان و خلیفه خدا بودن او در زمین داشته و مبدأ و معادی مشخص و تعریف شده دارد6چه ارتباطی و رابطهای با مفاهیم علمی داشته و با سازمان دادن به اعتقادات و باورها،به چه طریقی میتوان هم نظام اعتقادی و شناختی فرد را بهبود داد و هم برپایه همین مفاهیم به ساماندهی عملکرد شهروندی اجتماعی فرد پرداخته و هم زمان در بعد فردی نیز الگویی طرح نمود که جهتگیری کمالگرا و غایتاندیش انسان در پرتو نظام توحیدی تأمین گردیده و تعالی یابد7.
سیر تکاملی و مراتب حیات انسان براساس تعریف نظام تربیتی قرآنی11 اکنون با توجه به مطالب ذکر شده این پرسش مطرح است که آیا میتوان تأثیر آموزش مهارتهای زندگی را با سبکها و روشهای آرمانی همچون رویکرد قرآنی سنجش کرد؟ با فرض اینکه دیدگاههای آرمانی همچون رویکرد قرآنی طبق آموزشهای خود،میتوانند تغییراتی را در زندگی افراد ایجاد نمایند،آیا میتوان این امر را به صورت مهارتهای زندگی مطرح نمود و آثار مشخص و تعریف شدهای برای رفتار و اعمال دینی در زندگی روزمره قائل شد؟21نکته دیگر اینکه چنین رویکردی در آموزش مهارتهای زندگی چه تأثیری بر سازههای روحی و روانی همچون افسردگی که از مشکلات مهم و فراگیر افراد جامعه است،دارد؟ کوتاه سخن اینکه رویکرد نوین آموزش مهارتهای زندگی مدعی است با کارکردهایی بهتر از آنچه در شیوه- های متداول ارائه میگردد،ضمن ایجاد زیرساخت شناختی و فلسفی برای افراد که تأمینکننده نیازهای فردی و شخصیتی و هویتی آنهاست،به ارتقاء سطح رضایتمندی در زندگی فرد هم در حوزههای شخصی و خصوصی و هم در حوزه شهروندی و اجتماعی اقدام می- نماید و سعادت دنیا و آخرت را همزمان لحاظ میکند."