خلاصه ماشینی:
"میتوان این رویکرد را در بررسی دقیقتر شعر دفاع مقدس نیز اتخاذ کرد و غیر از تأمل در ساختارهای شکلی و ویژگیهای صوری این نوع از شعر،نظر به مضامین و موضوعاتی انداخت که در شعر دفاع مقدس به آنها توجه شده است یا انتظار میرفته است که توجه شود.
مواجههء شاعر با کلمات دو حالت بیشتر ندارد؛یا شاعر آنقدر قدرتمند شعر میگوید کحه کلمات انتخابی خود را از عرصهء جغرافیا و زمان قرار میبرد و به عنصری عمومی تبدیل میکند،چنانکه کلماتی چون محتسب،صوفی و رند در دیوان حافظ از محدودهء زمان و مکانی فراتر میرود و این عناصر بومی چنان با قدرت به کار گرفته میشوند که تا زمانهء ما و در جغرافیای دیگر ملل میتوان آن را درک کرد و فهمید.
البته گویا در سینمای دفاع مقدس چنین اتفاقی رخ داده است؛به ویژه برای«پلاک»در فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا؛پلاک در سینمای حاتمیکیا به نماد هویت تبدیل شده است ازهمینرو این نماد باید حفظ شود و به وسیلهء«مهاجر»از دسترس دشمن دور بماند و حتی نقش دفاع آن بر کف دستهای رزمنده باقی بماند که ماند.
ناگه رجز هجوم خواندند بر گردهء گردباد راندند شستند به خون شب زمین را شمشیر به آسمان رساندند لرزید زمین چنانکه گفتی چندین رمه را ز جا رماندند این شعر اگر هم دربارهء جنگ تأویل شود،باز در همان حوزهء اجتماعی باقی مانده است و قطعا نمیتوان از آن قرائتی عاشقانه ارائه کرد.
در شعر دههء هفتاد نمونههایی یافت میشود که به شهادت خود شاعر دربارهء دفاع مقدس سروده شده است.
شاعر دفاع مقدس برای توفیق نباید خود را گرفتار تعدادی به اصطلاح نماد کند که دیگر حتی تأثیر عاطفی آن نیز به شدت کم شده است."