خلاصه ماشینی:
"کالاهای فرهنگی:تراژدی دنیای مدرن پال گراومک میلان ترجمه علیرضا صادقی *جهانی شدن و گسترش وسایل ارتباط جمعی در سطح جهان به موضوع فرهنگهای قومی،ملی و جهانی و وضعیت آنها در آینده بیش از پیش اهمیت بخشیده است از یکسو نگاهی سطحی به افزایش مبادلات فرهنگی این نظر را قوت میبخشد که در آینده اشکال فرهنگی مختلط و جدید در فرایند جهانی شدن نمایان میشود،اما با نگاهی عمیقتر به این مبادلات و پردهگشایی از جریان نابرابر کالاهای فرهنگی در جهان،که به شکلی یکسو به تحت سلطهء شرکتهای چند ملیتی و چند کشور غربی،است باید در انتظار غلبهء فرهنگ مصرفگرایی غربی بر جهان بود.
اصطلاح صنعت فرهنگ بعدها در دههء 0691 م به صنایع فرهنگی تبدیل شد تا به پیچیدگیهایی اشاره کند که در درون این صنایع وجود دارد،اما نگاه اجمالی به این صنایع فرهنگی، قدرت و گسترهء آنها را نشان میدهد و مطالعه و بررسی این قدرت براساس تأکید اندیشمندان مکتب فرانکفورت سودمند خواهد بود؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای مثال،فقط پنج مؤسسهء خبری جدید در غرب،08 درصد اخبار جهان را تولید میکنند.
بدین ترتیب،به نظر بعضی از منتقدان،نتیجهء تمرکز قدرت و تأثیرگذاری این است که بسیاری از محصولات فرهنگی تابع تبلیغات میشوند و هدف دستیابی به حقیقت،دموکراسی،آزادی، برابری و فهم بینالمللی فراموش یا نابود میگردد؛برای مثال نوام چامسکی دربارهء خبرها اینگونه اظهارنظر کرده است:مطبوعاتی که به اشتباه مطبوعات آزاد نامیده شدهاند در امریکا بیشتر به صورت ابزاری برای تبلیغات به نفع سودبرندگان از شرکتها و نخبگان دولتی به کار میروند.
منتقدانی که این استدلال را مطرح میکنند اغلب مفاهیمی مانند آمیزش فرهنگی را به کار میبرند و منظور آنها این است که اشکال فرهنگی مختلط و جدیدی طی جهانی شدن نمایان میشوند و بدین ترتیب،به جای اینکه فرهنگ جهانی-غربی واحدی به جای فرهنگهای محلی قرار گیرد،دگرگونیها و مبادلات گزینشی را مشاهده میکنیم."