خلاصه ماشینی:
"ارزش شیطان در اثر توماس مان به این صورت نیز متجلی میشود که شیطان در قالب«موسیقیدان نابغه»یعنی آدریان لورکوهن به این ضرورت اشارت دارد که باید در مقام موسیقیدان در خدمت به بیان درآوردن احساسات خود در زمینهء موسیقی باشد تا در سیر تکاملی هنر،خود نیز تکامل یابد.
ظهور شیطان در دکتر فاوست هم دو وجه منفی و مثبت را در خود دارد که درهم تنیده و تفکیکناپذیرند و به همین طریق است که مکالمهء شیطان در رمان دارای بعدی میشود که به توماس مان امکان میدهد تا غنای سحرانگیز ذهنی را در خلال وابستگی و خلاقیت نداشتن آن به سطح آگاهی ارتقاء دهد.
حتی اگر حاصل این مقالهء کوتاه این باشد که هنگام مقایسهء شخصیتهای شیطان در هر دو اثر متأخر داستایوفسکی و توماس مان به وضوح وجه تمایز آنها را غالب بدانیم و نیز اینکه علائم و ساختار جمله در دو متن متفاوت است،اما باز هم«دکتر فاوست»را بدون در نظر گرفتن نمونهء اولیهاش که همان برادران کارامازوف باشد،نمیتوان تصور کرد."