خلاصه ماشینی:
"در کتاب«ابله»نمونهء این پژواکها بسیار است:ذکر«دو» بار واژهء صرع؛«دو»صحنهء رسوایی که ناسلازجا فیلیپونا علیه پالوویچ برپا میکند؛«دو»صحنه که در آن آپولیت اظهارات خود را یک بار به صورت شفاهی و بار دیگر از روی دستنویس بیان میکند؛«دو»گریز شبانهء ناسلازجا و روگوهین؛«دو»خیابانگردی غیر معمول روگوهین و مشکین در کوچههای سن پترزبورگ؛«دو»قرار ملاقات آگلاجابر روی نیمکت سبزرنگ،بار اول با مشکین و بار دوم با گانجا؛«دو»اقدام قهرمانانه و پرحرارت مشکین به منظور حمایت از زنان،بار اول کشیدهای که گانجا میزند و بار دوم ضربهای که به تخت سینهء افسری که از ناسلازجا شلاق خورده....
آیا داستایفسکی گسترهء«طبیعت پهناور»را هوشمندانه و مکررا موضوع مطالعه قرار میدهد و پاکسازی میکند یا تکرار ساختارسازی لازمهء پایان داستانهای اوست؟آیا میتوان تکراره را با یک ترفند دیالکتیکی برقرار کرد و در عین حال از بین برد؟چرا؟ در رمانهای کاملشدهء نویسنده،به ویژه در«جنایات و مکافات»،این ساختار ارجاعدهنده و تکرارشونده در دو پلان ترسیم میشود:پلان اول معماری انسانی است؛یعنی همان توزیع شخصیتها پیرامون قهرمان و قهرمانهای اصلی،که حصول به آن بسیار دشوار و پیچیده است.
گویی خود اوست که تلخی تجربهء دیگران را میچشد:فئودور پاولوویچ در عین مستی، حال و روز زنش،مادر آلیشا،را آن زمان که اوضاعش به وخامت میرفت،تشریح میکند و آلیشا عینا همان صحنه را در وجود خود حس میکند و از حال میرود و همین که حکایت«قاضی بزرگ»ایوان کارامازوف به پایان میرسد و میگوید که مسیح لبهای رنگپریدهء پیرمرد را بوسید، (به تصویر صفحه مراجعه شود) آلیشا برمیخیزد و برادر را میبوسد و او نیز فریادزنان وی را به سرقت کلام متهم میکند."