Skip to main content
فهرست مقالات

نگرشی بر ساختار مرجع حل اختلاف در سازمانهای تجارت بین المللی

مترجم:

ISC (54 صفحه - از 127 تا 180)

کلید واژه های ماشینی : گات، مرجع حل اختلاف، اختلاف، حل و فصل اختلافات، مقررات گات، حل اختلاف در سازمان تجارت، مرجع حل اختلاف در سازمان، مقررات جدید مرجع حل اختلاف، نظام حل و فصل اختلافات، ماده

خلاصه ماشینی:

"با توجه به تقسیم‌بندی فوق در مقررات گات، تفاهم‌نامه مربوطه نیز نسبت به نظرات هیأتهای رسیدگی و تجدیدنظر تفکیک قائل شده است، بنا بر ماده 19 چنانچه هیأت در مدت رسیدگی به اختلاف با موردی برخورد نماید که نقض مستقیم مقررات گات باشد، باید از عضو متخلف بخواهد نسبت به اجرای مقررات مزبور اقدام لازم را مبذول دارد و در‌صورت وجود مشکلی از سوی دولت مزبور، هیأت می‌تواند راه‌حل اجرای آن را نیز ارائه کند. همانند مراحل دیگر اجرا، مرجع حل اختلاف وظیفه دارد بر اجرای صحیح این اقدامات نظارت کند هرگونه اقدام دوجانبه و یا بدون رعایت شرایط رسیدگی مذکور در تفاهم‌نامه منع شده است، بنابراین نه تنها دول شاکی نمی‌توانند بدون نظر مرجع حل اختلاف دست به اقدامات مقابله به مثل و یا تلافی‌جویانه بزنند، بلکه باید ابتدا مراحل اولیة رسیدگی به اختلاف، شامل مشورت، ارجاع به هیأت و غیره را پشت سر بگذارند و نیز مواعد مذکور در مقررات، سپری شده باشد و در‌صورت عدم حصول نتایج قابل‌قبول و با رعایت شرایط مندرج در تفاهم‌نامه، دولت یا دول مربوطه می‌توانند اقدامات نهایی خود را مانند اخذ غرامت، تعلیق امتیاز و غیره به‌کار بندند. راههای دیگر رسیدگی به اختلافات براساس سایر مقررات اگرچه مقررات مربوط به رکن حل اختلاف در تفاهم‌نامه جدید، بسیاری از مشکلات قبلی را حل کرده و توان و نظم خاصی به روند رسیدگی به اختلافات در بین اعضای گات بخشیده است، لیکن هنوز این نظام جدید به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار حل و فصل اقسام گوناگون اختلافات درون گات باشد، مضافا آنکه بنا بر توافق طرفین اختلاف و یا بنا بر ماهیت موضوع راه‌حلهای دیگری نیز می‌توان در نظر گرفت."

صفحه:
از 127 تا 180