Skip to main content
فهرست مقالات

استدلال در قرآن

نویسنده:

(8 صفحه - از 17 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : خداوند ،مخلوقات ،حق ،خلقت ،قرآن کریم ،استدلال در قرآن ،حق متعال ،انسان ،شریک ،مردگان ،زمین ،قدرت ،عدم قدرت حق متعال ،دنیا ،فرض ،دلیل ،شریک خدای بزرگ ،استدلال‌های قرآن کریم ،خداوند بزرگ ،موجودات ،اصل ،مردم ،استدلال در قرآن کریم ،موجود مخلوق قدرت ،حق بودن خداوند متعال ،خداوند کریم در قرآن ،خدایان فرضی دلیل ،خدایان فرضی ،نمونه از استدلال‌های قرآن ،استدلالات معجزه‌آسای قرآن

خلاصه ماشینی:

"پس این دلیل وافی است برای اثبات معاد و دفع‌ می‌کند عدم وقوع آن را اولا از لحاظ عدم قدرت بر ایجاد و ثانیا از لحاظ عدم قدرت بر خصوص زنده کردن بی‌جان‌ها و ثالثا از جهت احتمال قدرت نداشتن بر جان دادن دوباره به‌ کسی که جان داشته و از او گرفته شده و رابعا از جهت کافی نبودن حق متعال برای انجام این‌ عمل،زیرا او حق است و کامل من جمیع الجهات است و نقصی در او نیست و خامسا از جهت‌ این که مورد صلاحیت ندارد برای دریافت حیات زیرا دریافت حیات و زندگی در اول کار، چنان‌که در نطفه و زمین است،با بار دیگر فرقی ندارد اگر دومی اولی نباشد،یا مقصود این‌ است که چون خداوند حق است و کار باطل نمی‌کند و هر عقلی حکم می‌کند که صرف اکتفا به‌ همین دنیا با همهء ناراحتی‌هایی که دارد باطل است،پس این دلیل بر خلقت عالم دیگر و زنده‌ شدن مردگان است در آن عالم و الله العالم. چهارم این‌که مستولی و محیط بر همهء جهات و امور است و امری بدون اذن او انجام‌ نمی‌گیرد و چون صاحب عرش کریم است و این همه غیر از جهت آخری است که کرم محیط به تمام موجودات اقتضا می‌کند که این موجودات انسانی به مردن فانی نشوند و لو این‌که خلقت‌ دنیا به تنهایی عبث و بی‌فایده نباشد وقتی که ممکن باشد انسان را به زندگی جاوید مطابق با روحیه‌ای که برای خود در دنیا کسب کرده است برساند،این اعلام خلاف کرم حق متعال است‌ و این نکتهء جالب از کلمهء کریم استفاده می‌شود و هو العالم؛و مجموع این پنج جهت از آیهء آخری‌ که می‌فرماید: فتعالی الله الملک الحق لا اله الا هو رب العرش الکریم (مؤمنون611/32/) برمی‌آید:1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.