چکیده:
سلامت روانی از قابلیت فرد در ارتباط هماهنگ با دیگران؛توانایی در تغییر و اصلاح محیط اجتماعی خویش؛و حل مناسب و منطقی تعارضهای هیجانی و تمایلات شخصی خود ناشی میشود و حوزهی جدید روانشناسی سلامت،این باور که سبکهای زندگی و حالات روانی نقش مهمی در سلامت دارند را،تأیید میکند.از همینرو روانشناسی سلامت،بر نقش روانشناسی در افزایش و حفظ سلامت، و پیشگیری از بیماری و درمان آن متمرکز است و روانشناسان سلامت درپی یافتن راههایی برای کاهش حداقلی عوامل ریسک رفتاری و در مقابل،گسترش سلامت روانی در جهان و نیز ارائهی الگوهای رفتاری مناسب به مردم هستند. از سوی دیگر در آموزههای دینی نیز توصیههایی ارزشمند و راهبردی برای هدایت جامعهی بشری به سوی زندگی سالم وجود داشته و امروزه با تأیید صاحبنظران علوم رفتاری،روانشناسی و علوم دینی نیز،همانا ایمان به خدا و پایبندی به آموزههای مذهبی میتواند نقش به سزا و درخوری را در سلامت و ارتقای سطح بهداشت روانی افراد ایفا نموده و قدرت مقاومت فرد را در مقابله با تعارضات درونی و مشکلات زندگی افزایش دهد.همچنین آنچه پرداختن به لزوم ارتباط دادن علوم دینی و روانشناسی را برای ما مسلمانان افزونتر مینماید آن است که از منظر قرآن کریم به لزوم همراهی تزکیه(پرورش و تربیت)با تعلیم (آموزش)مکررا تأکید گشته است1و براین اساس میتوان گفت هنگامی که آموزش علوم نظری برپایهی دینی تکیه داده شود،غنا و معناداری افزونتری یافته و در تربیت و پرورش احساسات و عواطف فطری و اخلاقیات فراگیران نیز،مؤثرتر واقع میگردد.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر در آموزههای دینی نیز توصیههایی ارزشمند و راهبردی برای هدایت جامعهی بشری به سوی زندگی سالم وجود داشته و امروزه با تأیید صاحبنظران علوم رفتاری،روانشناسی و علوم دینی نیز،همانا ایمان به خدا و پایبندی به آموزههای مذهبی میتواند نقش به سزا و درخوری را در سلامت و ارتقای سطح بهداشت روانی افراد ایفا نموده و قدرت مقاومت فرد را در مقابله با تعارضات درونی و مشکلات زندگی افزایش دهد.
برای نمونه روایتی از امام کاظم(ع)وجود دارد که ایشان فرمود:تلاش کنید شبانهروز خود را به چهار قسمت تقسیم کنید؛بخشی را به کار اختصاص دهید؛بخشی را به عبادت خداوند ******* *برخی از مهمترین توصیههای اخلاقی قرآن مانند حسنخلق؛ نیکو سخن گفتن؛سعهی صدر و انتقادپذیری؛نیکوکاری؛تقوا داشتن؛ صلح و برادری؛همکاری و همیاری در کارهای خیر؛لزوم صبر و پایداری در برابر مشکلات؛لزوم وحدت و اتحاد؛پرهیز از گمانهای بد، غیبت،تفرقه،نفاق،اسراف و تبذیر، تمسخر،عیبجویی،هرزهزبانی و...
را در تضمین سلامت روانی فردی و اجتماعی در جوامع انسانی نادیده انگاشت؟بنابراین به نظر میرسد مشکل اصلی ما در این زمینه،درونی ساختن این مقولههای غنی ارزشی در ساخت زندگی افراد جامعه و به ویژه نسل جوان و نوجوان میباشد و از آنجایی که نظام آموزشی و مدرسه مسئولیت درونی ساختن اعتقادات و باورهای مذکور،همچنین متجلی نمودن آنان در رفتار متربیان را بر عهده دارند،ضرورت توجه بیشتر مربیان و معلمان و متولیان امور برای طراحی و برنامهریزی درسی و آموزشی را به منظور کاربرد تعالیم مذکور و اثربخشی آنها در ارتقای سطح بهداشت و سلامت روانی،همچنین پیشگیری و درمان اختلالات روانی،رفتاری و اخلاقی کودکان و نوجوانان،میطلبد."