چکیده:
ارزشهای اخلاقی و اخلاقیات با ملاکها و مقیاسهای مادی قابل سنجش و اندازهگیری نیستند.ارزشها اخلاقی مانند: مسئولیتپذیری،احترام به حقوق دیگران،همکاری،صداقت، شجاعت،مهارتهای ارتباطی و...باید در خانه و مدرسه برنامهریزی شده و بهطور مستقیم آموزش داده شوند.ارزشهای اخلاقی ذاتی نیستند و در طی فرایند رشد به تدریج در خانه و سپس در مدرسه آموخته شده و درونی میشوند.اهمیت ارزشهای اخلاقی سبب شده که آموزش آن در برنامههای مدرسه و برنامههای خارج از مدرسه دنبال گردد و به محیط خانه و اجتماع متصل شود.معرتف دینی و اخلاقی دانشآموزان آنان را در تقویت و تحکیم ارزشهای اخلاقی یاری مینماید.بر این اساس،در این مقاله با توجه به اهمیت خانواده در تبیین ارزشهای اخلاقی دانشآموزان،به نقش خانواده در تبیین این ارزشها پرداخته شده است و سعی بر آن است تا رویکرد جامعاندیشی و قابلیت یادگیری ارزشهای اخلاقی در موقعیتهای متعدد زندگی خانوادگی ارائه گردد.
خلاصه ماشینی:
"برنامهی تعلیم و تربیت اخلاقی خانواده باید آزادی عمل فرزند را در نظر داشته باشد همچنین پرورش صحیح عقل و عاطفه که پایهی اساسی سعادت انسان است باید از کودکی شروع شود.
2-آموزش نحوهی استفاده از ارزشهای اخلاقی تربیت اخلاقی،یعنی این که فرد بتواند اصول و قواعد اخلاقی را در رفتار و اعمال خود به کار بندد.
4-آموزش ارزشهای اخلاقی از راه ثابت نمودن برتری آنها نسبت به مسائل غیراخلاقی درس اخلاق و پند و اندرز اخلاقی در شاگردان نوآموز چندان تأثیر نداشته و گاه جز تباه شدن وقت،نتیجهی دیگری ندارد و بهترین راه پرورش ارزشهای اخلاقی آن است که از راه عمل و آزمایش،برتری و بهتری آن را به کودکان بفهمانند و در فرصتهای مناسب این موقعیت را از دست ندهند و به مقتضای طبیعت و سرشت آنان، با دقت تمام،خوئی نیک را در آنها پرورش دهند."