خلاصه ماشینی:
"این آغاز جنبشی بزرگ و پیدایش هنر خوشنویسی بود که در سدههای بعد به اوج کمال رسید.
هنر خوشنویسی از آغاز سدهی دوازدهم هجری به انحطاط گرایید و از این زمان به بعد،عدهی خوشنویسان همواره کمتر و کمتر شد،تا جایی که در مدت دو سده،تنها به نام عدهی انگشت شماری خوشنویس نامور برمیخوریم.
*** همانگونه که زبان فارسی از یک سو تا سراسر هند و چین و خاور دور و از سوی دیگر تا اسیای میانه و نیز از سویی تا مصر و دیگر کشورهای آفریقا،همچون زنگبار،رفت،خط فارسی نیز ناچار با زبا فارسی به دورترین نقاط جهان برده شد و نمایندهی تمدن و هنر ایران گردید و بناهای بزرگ و با شکوه را زینت بخشید در ایران بزرگ،که کانون خوشنویسی به شمار میآمد،خط به صورت هنری اصیل،بهویژه از جنبهی تزیینی،مورد توجه قرار گرفت و به صورت کاملترین و زیباترین هنر تزیینی جلوهگر شد.
بیتردید هیچ چشمی نیست که از دیدار کتیبههای خوش خطی که بر کاشیهای فیروزهای رنگ مسجدها و گنبدها و گلدستههای سراسر کشور ما نقش شده است،لبریز از لذت و شگفتی نشده باشد،و این حاصل ذوق و تلاش هزاران هزار هنرمندی است که در طی سدههای بسیار، در راه بزرگداشت هنر ایرانی فداکاری کردهاند.
در واقع،آنچه موجب و موجد این امر شد،رونق گرفتن مجدد فرهنگ دینی و مذهبی و نیز بازگشت به آثار گرانقدر زبان فارسی بود که با خوشنویسی پیوندی دیرینه دارند؛علاوه براینکه خوشنویسی معمولا در نوشتن اشعار،آیات،احادیث و بهویژه کتیبههای مساجد و بقاع متبرکه بازتاب مییابد و همهی اینها در انقلاب اسلامی ظهوری دوباره یافتند."