خلاصه ماشینی:
"» گام نخست فرایند تربیت یا آموزش پرورش عبارت است ازبرقراری رابطه و ارتباط؛ و گام پایانی آن عبارت است از اطمینان از قابل اعتماد بودنروابط و ارتباطات میان: -خالق و مخلوق یا خدا و انسان -محصلان یا کودکان و نوجوانان -معلمان و محصلان -معلمان،محصلان و اولیا -مدرسه و جامعه -مدرسه و جامعه و جهان -انسان و تکنولوژی -انسان و طبیعت به عبارت دیگر،چگونگی روابط و ارتباطات را میتواناساسیترین،مهمترین و عینیترین معیار شایستگی و موفقیتتربیتی هر مدرسه تلقی کرد.
ث)فرصتهای تقویت روابط انسانی سالم زیر را فراموشنمیکنند: -فعالیتهای آموزشی آزاد یا باز(فوق برنامه) -کارهای درسی و هنری -ورزش و تمرینهای ورزشی -الگوهای کودکان و نوجوانان بودن ج)میدانند و باور دارند که برقراری و ادامهی روابط اجتماعیو نهادینه کردن آنها در دانشآموزان،بدون همکاری صمیمانهیاولیای ایشان،تقریبا ناممکن است."